Goedemorgen is het alweer zondag. De dag voor de grote dag van morgen (smiley in feeststemming) Er zijn heel wat koffers gepakt en bezakt, allemaal klaar voor vertrek. En dan doel ik niet alleen op de verhuizing van Jan van Moorsel, maar ook op de huwelijksreis van André en Chantal. Die gaan morgen naar Curacao. Zullen ze daar mooier weer hebben dan hier ? Ik denk het wel he. Man man, wat wordt een mens moe van dit weer hier in 2013. Die 13 maakt zich wat het weer betreft wel waar zeg. Heb nog nooit zulk ongelukkig weer meegemaakt als dit jaar. (vreselijk verdrietige smiley) En het is niks dat het buiten zo droevig en bar en boos is, maar in ons hoofd worden we ook zo droevig en bar en boos. Vindt je het gek dat iedereen zo lekker opvliegend is ?? Ik niet echt hoor.

In het kader van Jan en Setfire, wil ik het eens hebben over , "de eer aan jezelf houden", "iets met de mantel der liefde bedekken", "niet op in gaan, je kunt beter zwijgen" en meer van die uitspraken.
Allemaal naar aanleiding van o.a een reactie als deze:

"Kijk, ik zit er nog, omdat ik het gezellig heb met de mensen waar ik mee praat. Natuurlijk zijn er mindere momenten, maar ik heb geleerd m'n mond te houden op sommige handige momenten."

Hier erger ik me enorm aan bij ruzies of uit de hand gelopen meningsverschillen. Waarom zou je niet mogen zeggen wat je dwars zit ?? En waarom moet het altijd op een uiterst vriendelijke manier, als het wel mag ?? Niets maar dan ook niets wordt eens echt uitgesproken uit angst dat je iemand kwetst of pijn doet. Alles wordt met zogenaamde liefde bedekt, zogenaamde vrede opgelost en dat er ergens in de onderbuik nog een heleboel wrok en boosheid zit, dat moeten we maar vergeten. Dat slijt wel met de tijd.
Ik heb op het Zeehos al verschillende ruzies gehad met Jan. Nooit is er iets echt uitgesproken en als er wat uitgesproken werd ging het meer op die vervelende belerende manier van, "Hij heeft gelijk en jij bent een dwarsligger en jij past je maar aan aan de ander". Of ruzie met de hele groep, denk je dat de groep dan bij elkaar gezet wordt en er gezegd wordt dat ze het nu onderling uit moeten vechten en goed moeten maken ? Welnee, je lost het maar alleen op en als de ander niet praten wil, dan heb je pech en dan zie je maar wat je doet.
Maar kwak je boosheden in vredesnaam nooit in een blog !! Daar krijg je zulke grote problemen mee, want ja de waarheid (of mijn waarheid) is hard en wordt niet geaccepteerd en gewaardeerd door anderen. Zeker niet als het over hun gaat. Dan opeens hadden ze wel dolgraag met je gesproken en de ruzie of onenigheden met je besproken en opgelost. Ja dan wel, achteraf gelul natuurlijk, want vooraf gebeurt er niks. Ja het bekende wellus-nietus spelletje.

En wat krijg je dan na verloop van tijd, als de onderliggende spanningen gezakt zijn ? Precies... Juist omdat er niks uitgesproken is, gaat men op de welbekende negeer toer. Laat de ander lekker links liggen, maak hier en daar eens een sarcastische opmerking naar elkander, maar blijf verder flink negeren.
Aan dat spel doe ik ook mee, want ja, het spel van uitvechten en bijleggen willen we niet spelen, dus dan maar het kinderachtige negeer spelletje meespelen. En zo gaat het met Jan, op het Zeehos, op Setfire en eigenlijk overal.

Maar als dan een keer de bom echt ontploft en iedereen uit boosheid echt zegt wat hij/zij denkt en vindt, nou ja dan is het oorlog en zijn oplossingen helemaal niet meer te vinden en eindigen de dingen wel heel erg definitief. Maar ja, toch bewaart men liever de lieve vrede, dan dat men de ring inspringt, het uitvecht en bijlegt.

Helaas, niks aan te doen dan.....
Zal eens kijken wat vandaag allemaal gaat brengen. De was is klaar, Femke komt straks brunchen, vanmiddag neemt Jan afscheid in de Rozer...ben benieuwd.
Ik wens jullie allemaal een fijne zondag en tot laterssssssssssss !!! (dikke zoenende smiley)

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarschuwing geen blog voor kinderen !!!

Even

Het Haga ziekenhuis