Kleurstoffen

Het valt me op dat er behoorlijk wat kleurstoffen in ons voedsel zit. Dat merk je meestal bij de afwas. Neem een witte bak en doe er iets in waar tomatensaus doorheen heeft gezeten. Je moet echt schrobben om de oranje-achtige kleur uit het wit te krijgen. Waarom zitten er eigenlijk kleurstoffen in ons voedsel ?? Een tomaat is van nature al heel mooi rood, net als paprika's en bieten. Je zou toch denken dat die geen extra kleur nodig hebben.

Gistermiddag moest ik azijn hebben. In het winkeltje stonden twee soorten azijn. Allebei "natuur azijn" maar de ene was gelig gekleurd en de ander doorzichtig van kleur. Dus de winkeljuf en ik vroegen ons af wat dan het verschil tussen de twee zou zijn ? Het enige verschil is dat de gelige azijn, zoveel procent kleurstoffen bevat. Waarom moet azijn gelig van kleur zijn ?? Nou denken we dat het zo is omdat kinderen anders misschien denken dat er water in die fles zit. Maar na één slok zouden die kids toch wel doorhebben dat het geen water is ??

Azijn is dus zonder kleurstof wit. Zou tomatenpuree ook witter zijn zonder kleurstoffen ? Of wordt er juist kleurstof toegevoegd om een product aantrekkelijker te maken ? Een veelkleurige salade lijkt al veel lekkerder dan een grauwig gekleurde salade. Daar zou je eerst aan ruiken of je het niet misschien moet kiepen omdat het over de datum is. Maar zijn al die kleurstoffen wel goed voor ons ? Ze zijn dan wel goedgekeurd door Europa, maar die weten ook niet altijd alles.

En dan te bedenken dat we vroeger de kleuren van bepaalde groenten en planten gebruikten om de wol of garen te kleuren. Nu gebruiken we kleuren om ons voedsel ermee op te leuken. Om ze verkoopbaar te houden. Ik denk ook dat de prijzen flink kunnen zakken als er geen kleurstoffen inzitten. Misschien is dat ook wel een reden. Iemand die het wel allemaal weet, mag rustig zijn/haar visie onder deze blog zetten hoor. Ik vraag het me allemaal maar af, maar onderzoek plegen naar het hoe en wat, ach dat doe ik dan ook weer niet. Daarom begin ik ook maar niet over emulraten of wat al die E-nummers allemaal in zouden houden.

Maar misschien is het wel eens goed om stil te staan bij wat we eten. Wat erin zit, waar het vandaan komt en hoe het eruit zou zien zonder alle toegevoegde nummers en/of kleurstoffen.
Misschien gaan we dan ook heel anders over ons voedsel nadenken.

We houden het in gedachten...... (daar zal het denk ik ook bij blijven)

Volgende keer meer...... tot sinassss !!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarschuwing geen blog voor kinderen !!!

Even

Het Haga ziekenhuis