Scootmobiel cursus

Vandaag heb ik deelgenomen aan een scootmobiel cursus. Ik vind mezelf best een behoorlijke bestuurder ook al noemen sommige mensen mij hier op het Zeehos een snelheidsduivel. De cursus was georganiseerd door "Veilig Verkeer Nederland", "Het Welzijnskwartier", "Platform Gehandicapten", "Senioren Advies Raad Katwijk" en de "Gemeente Katwijk".
"Eyewish-Groeneveld" en "Schononenberg Hoorcomfort" verzorgden de ogen en gehoortesten en verder waren er mensen aanwezig van de organisaties "Meyra", Marente"en "DSV". En het werd gehouden in en om de "Ontmoetingskerk" in Katwijk.

Er waren vandaag dertig cursisten aanwezig. Ik was de jongste van het hele stel. de cursus werd door de wethouder van verkeer geopend. Hij vertelde het een en ander over zijn werk en waar je met vragen en klachten over stoepen, rijwielpaden e.d. terecht kunt. Hij hoopte dat er dan in de toekomst iets aan gedaan zou worden. (net als overal, het lange uitstelproces)
De groep was in twee  categorieën ingedeeld. De "onervaren en nieuwe mensen"(mensen die pas een scootmobiel hadden en mensen die voor het eerst bij de cursus kwamen) en de "Ervaren mensen" (mensen die al langer een scootmobiel rijden en al vaker op een cursus waren geweest)  Ik was een twijfelgeval. Ik rijd al zes jaar op een scootmobiel, maar was pas voor het eerst op zo'n cursus. Toen hebben ze me maar bij de "Ervaren mensen" gezet.
De groep van "Ervaren mensen" begon de dag met het praktijk gedeelte. Een rit door Katwijk-Rijnsburg met een meneer of mevrouw die mee fietste om te kijken hoe je reageert en handelt in het verkeer. Ik heb die test heel goed gedaan. Op één fout na dan. Als je vanaf een fietspad komt, wat door bosachtig gebied leidt en je komt dan op een andere verharde weg. Dan kom je uit een uitrit zoals men dat dan noemt. En uit een uitrit moet je iedereen, inclusief voetgangers, voorrang geven. En ik heb daar voorrang genomen.

Tussen de middag hebben we lunch gehad, verse tomatensoep, broodjes en melk, koffie of thee. Heel verzorgd allemaal.

Na de lunch had mijn groep het theorie gedeelte, waar een man van "Veilig Verkeer Nederland" enkele dingen vertelde en ons daarna een vragenlijst liet invullen. Ik had twee van de tien vragen fout. Één vraag hadden we allemaal fout, een instinkertje noemde die man dat (of je bij verkeerslichten die buitenwerking zijn zomaar mag oversteken) We hadden allemaal ja in gevuld, maar het is nee. Je mag nooit zomaar oversteken, nergens mag dat, je moet ten alle tijden goed opletten. En de vraag hoe hard een scootmobiel mag rijden hadden ook meerdere mensen fout. Een scootmobiel kan maar 15 a 17 km. per uur. Maar een scootmobiel valt onder "gemotoriseerde gehandicapte voertuigen" en mag dus net als de Canta 45 km per uur. Nou zal zo'n scootmobiel dat natuurlijk nooit halen, maar het zou volgens de wet wel mogen. Dus ik zou zeggen, opvoeren die hap (smiley)

Voor de ogentest was geen tijd meer, maar de gehoortest heb ik met vlag en wimpel overleefd. Mijn linkeroor hoort buitengewoon goed (helder horend noemde die vrouw het) mijn rechteroor is wat minder maar niet om meteen een hoortoestel ofzo aan te schaffen.

Ik vond het een hele leuke dag, ik heb best het een en ander opgestoken en toch ook een aantal bekenden gezien. Zoals de vrijwilliger van een jongen hier op het terrein. De handwerkjuf die regelmatig in de oude Rozer kwam om met de bewoners te knutselen en de vriendin van mijn oudere buurvrouw naast mij.

Het was een geslaagde dag en de volgende keer geef ik me zeker weer op.

Volgende keer weer meer.............. laterssss !!!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarschuwing geen blog voor kinderen !!!

Even

Het Haga ziekenhuis