Zout

Als ik naar 24Kitchen kijk of Masterchef dan valt het me op dat er ongelofelijk veel zout wordt gebruikt. Bij "Grenzeloos koken" begint het al met een pannetje kokend water met een handje zout. Dat is om de spaghetti, de macaroni of welke andere pastasoort dan ook in te koken. Dan volgen er in de rest van de bereiding van het recept nog vele snufjes zout en wordt het op het laatst op smaak gebracht met een snufje zout.
Bij "Rudolphs Bakery" beginnen we met bloem, gist, een snufje zout (wat je beslist niet op de gist mag gooien omdat dan de gist afbreekt) en een beetje water. En dan wordt het geheel tot een deegplak gekneed. Bij Masterchef is vooral Robert Kranenborg de man van het zout. Bereidingen moet hoog op smaak zijn en dus vooral veel zout bevatten. Ieder recept, iedere creatie, ieder dessert of welke vorm van maaltijd ook, alles moet zout bevatten.

Zout is heerlijk, het is een levensbehoefte, we hebben zout nodig. Maar helaas zijn er ook mensen die geen tot weinig zout mogen hebben. Ook ik hoor eigenlijk bij die groep mensen. En op dagen dat ik ziek ben of net een periode ziek ben geweest, kan ik me behoorlijk irriteren aan het overmatig zout gebruik in al die kookprogramma's.
Zouden die meester chefs, die top koks, die koekenbakkers nou ook heerlijke recepten kunnen bereiden zonder zout ??
Er zijn immers genoeg andere kruiden en specerijen. Hoewel er in de kookprogramma's ook best veel kruiden en specerijen worden gebruikt, wordt ook daar weer zout aan toegevoegd.

Een echte zoutvervanger bestaat helaas niet, voor suiker zijn er zat andere middelen die ter vervanging kunnen dienen, maar voor zout is er niets. Maar koken zonder zout, moet toch ook lekker kunnen ?? Het hoeft toch niet allemaal naar niets te smaken ?? Zelf heb ik het geluk dat ik best nog wel wat zout mag, dus de producten in mijn gerechten hebben vaak al zout van zichzelf, zodat ook zonder extra toevoeging van zout, het gerecht nog heerlijk is. En het werken met kruiden en specerijen geeft ook heel wat lekkere smaken.

Maar waarom laten ze zoiets nooit eens zien op tv ?? Waarom alleen die zoute gerechten ?? Het zou zo fijn zijn als er bij 24Kitchen een programma zou komen over "Koken zonder zout". Ik heb zoiets al een paar keer geopperd bij de Facebookpagina van 24Kitchen en al eens gekeken op de website zelf. Maar nergens wordt op gereageerd. Jammer vind ik dat.

Dan maar een blog over zout......

Moet ik opeens aan het sprookje denken van "De Zoutprins" over een koning die strijd met zijn dochter had. Wat was er nou mooier in de wereld ?? Volgens de koning was het goud, maar volgens zijn dochter was het zout, omdat zonder zout niet te leven viel. De koning lachte zijn dochter uit. Ik weet niet het hele sprookje meer, maar een tovenaar veranderde al het zout in goud en de koningsdochter in een zoutpilaar. Pas toen de koning inzag hoe dom hij was en een prins de koningsdochter bevrijd had, werd de vloek verbroken.

Zal het hele sprookjes eens een keer opzoeken, best wel leuk eigenlijk.

Nou genoeg zout, of zo zout hebben we het nooit gegeten (zoals een spreekwoord zegt)
Volgende keer weer meer......................... Latersss !!!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarschuwing geen blog voor kinderen !!!

Even

Het Haga ziekenhuis