Tv Programma's maken tv programma's.

Tv programma's maken tv programma's en/of houden elkaar in stand. Dat merkte ik toen ik een weekendje bij mijn moeder was. Mijn moeder heeft geen computer en ik heb eigenlijk alleen Candy Soda Crush op mijn mobiel, dus dan kijk ik daar veel tv. En omdat er, zowel als op de publieke als op de commerciƫle zenders alleen pulp werd uitgezonden, zijn we gaan zappen naar alle NPO ouderwetse tv zenders. Dus naar NPO Best, NPO 101 tv, Misdaad tv en ga zo maar door. NPO staat voor Nederlandse Publieke Omroep. Hadden we vroeger nog gewoon Ned 1 tot en met 3 (ik heb nog een tijd gekend dat we niet verder kwamen dan Ned 2), nu is het NPO 1 tot en met 3.

Op de ouderwetse tv programma's zender worden series uitgezonden van vroeger. Zoals de Showbizzquiz bijvoorbeeld. Met Ron Brandsteder en Bella Beer. Of Medisch centrum West. Maar ook de wat moderne oude afleveringen van Baantjer of Bureau Kruislaan.

En als je dan die oude programma's ziet, dan zie je meteen de nieuwe eigentijdse programma's voor je, die uit het zelfde concept zijn voortgekomen. We zaten bijvoorbeeld Ruben vs Katja te kijken, een niet zo oud programma van BNN. Daar moesten Ruben Nicolai en Katja Schuurman in hun opdracht een orkest dirigeren. Hartstikke leuk, maar wat kennen we tegenwoordig ? Precies, bij de AVRO/TROS, Maestro, het programma waar BN-ers een orkest dirigeren.
Maar ook de eigentijdse programma;s houden andere programma's in stand. Eigen huis en Tuin bijvoorbeeld. De tuinman daar plant in een stadstuin een mooie parasol-boom. De bewoners enorm blij, maar je ziet het volgende programma al trappelend klaar staan. Want de boom wordt groot, verduistert ook de tuin van de buren, de blaadjes liggen ook bij de buren er ontstaat ruzie en wie mag er komen opdraven ? Precies De rijdende rechter Of Meester Visser doet uitspraak. Het is alleen de keus of je publieke omroep of commercieel wilt.

Kanniewaarzijn, een programma bij de VARA, een soort consumenten programma wat ook aandacht besteedt/besteedde aan nutteloze projecten, betaald van belastingen. En wat denk je ? SBS komt met een geheel nieuw programma over het nutteloos besteden van belastinggeld aan onzinnige projecten.

Allemaal jatwerk !! Gooi wat mensen een paar dagen in een huis, zet er camera's op en Big Brother is geboren. Gooi de mensen op een eiland, laat ze opdrachten doen, camera;s er op en we hebben Expeditie Robinson. Gooi mensen een jaar in een loods (of langer) camera's er op en daar is Utopia. Hoe melk je een koe uit ? Nou zo dus. Het ene talentenshowtje is nog niet voorbij of de andere begint al of is al in de maak. Er komen teveel en te jonge kinderen bij Holland got Talent, dus zag ik van de week een oproep op tv aan alle kinderen voor een nieuw programma, waar zij al hun talenten mogen showen. Hoe melk je een koe uit ? Hadden we een Euro Songfestival voor volwassenen, nu is er ook een voor kinderen. The Voice of Holland en ja hoor er kwam ook een The Voice Kuts..oeps Kids.

En al dat jatwerk en steeds opnieuw herhalen van concepten, steeds weer in een ander jasje, maakt de tv irritanter en vervelender. De praatprogramma's, de Late Night Shows, al dat oeverloze gelul op tv. Al die documentaires, het herhalen van steeds de zelfde films en dan die strontvervelende onderbrekingen van al die k*t reclame's.

Vroeger was tv kijken nog leuk, maar tegenwoordig vraag ik me af of we de tv nog wel nodig hebben. En dan toch ergens hoop ik dat ze ooit een programma bedenken die niet op al die andere programma's lijkt, zonder reclame onderbrekingen. Het zou toch moeten kunnen ?? Ooit zal die koe toch wel leeg zijn ?

Volgende keer weer meer.

Reacties

  1. Er komt een slimmerik ergens achter, dat Misdaad tv hoort niet bij de NPO maar bij RTL. Bij deze dus de verbetering.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Waarschuwing geen blog voor kinderen !!!

Even

Het Haga ziekenhuis