Lijstjes bijhouden maakt je bewuster.

Zoals jullie wel weten heb ik een vochtbeperkend dieet. Ik mag maar anderhalve liter vocht per dag, een gezond mens moet  twee liter per dag drinken. En dan gaat het om dranken (water, limonade, frisdrank, koffie en ga zo maar door.)

Maar als je een vochtbeperkend dieet echt heel streng zou nemen, dan wordt voedsel ook meegerekend. Fruit, yoghurt en andere vlasoorten, soep, salades en meer. Ook groenten en vocht in vlees e.d.. Gelukkig hoef ik dat niet mee te rekenen, behalve de soep dan, vaak bestaat dat uit meer vocht dan groenten en vleessoorten. (zeker de soep in de Rozer)

Maar dan komt er nog een probleem en dat is het zout. Ik heb ook een natrium beperkt dieet. Eigenlijk moet ik ook heel goed opletten dat ik niet al te zoute producten nuttig. Maar helaas ben ik meer van het hartige dan van het zoete.

En al die dingen moet ik bijhouden met lijstjes. Want als je opschrijft wat je drinkt of eet, hoeveel je ervan neemt, dan wordt je je bewust wat je neemt op een dag. Waar de knelpunten zitten en waar je misschien wat kunt schuiven zodat je de dag zonder dorst- of weeïg gevoel doorkomt.
Dus ik heb een groot schrift waar ik dan alles in opschrijf;

07:45  100ml ijsthee + medicatie
11:00  100ml limonade + zakje medicatie
11:45  200ml Rozer soep
enz.

En voor het natrium beperkte dieet;

07:45  Matze crackers  0,005g per 100g
11:45  Rozer soep         0,84g  per 100g  (zoveel zit er in een blik soep, dus zal in die zakken ook vast                                                                  zo zijn.)
enz.

En inderdaad ik ben me er best van bewust waar de knelpunten zitten en er zijn ook dagen dat ik me keurig aan de lijstjes houd. Maar soms dan belazer ik mezelf en smokkel ik hier en daar wat. Krijgt de diëtiste een prachtige lijst te zien, maar zit ik er in werkelijkheid zo'n 200ml overheen. En er zijn ook dagen dat ik het wel eerlijk opschrijf en op andere dagen word ik schijtziek van die lijsten en zuip ik me klem. (aan de frisdrank)
Maar ik leer best het een en ander over producten. Zo is het voor iemand met een natrium beperkt dieet niet slim om light-producten te nemen. Omdat daar over het algemeen meer zout in zit dan in de "ongezonde" niet light variant. In een fles regular cola zit ongeveer 0,001g zout, bij een light variant iets van 0,009g. (ongeveer hé, ik heb geen light in huis dus kan het niet controleren)

Naast deze twee lijstjes ben ik een derde bij gaan houden. Gewoon voor mezelf. Daarin noteer ik de tijden dat ik een shaggie draai (en daarna rook) Woei schrikbarend zo'n lijstje !! Over bewustwording gesproken zeg. Door het noteren ga je vanzelf minder roken, gewoon omdat je je schuldig gaat voelen tegenover jezelf dat je er weer eentje wilt opsteken. Ik probeer steeds even uit te stellen zodat de tijd tussen de ene notie langer wordt dan de andere. Ik ben echt een kettingroker (smiley met 10 sigaretten in z'n mond)
Ik ga proberen dit lijstje veertien dagen vol te houden, in de hoop dat ie steeds korter wordt. Maar aan stoppen denk ik niet. Ik was ooit tweeënhalf jaar gestopt en ben van ellende weer gaan roken. Ik was er geestelijk teveel mee bezig in mijn dromen en reageerde frustraties op verkeerde manieren af. (ten koste van anderen) Dat wil ik iedereen op het Zeehos besparen. Maar een beetje minder roken zou niet erg zijn.

Het is wat met die lijstjes. Het enige lijstje waar ik weinig last van heb is het boodschappenlijstje, maar die vergeet ik meestal. Sta ik in de winkel en weet ik nog niet wat ik ook al weer nodig had.

Volgende keer weer meer..... (zwaaiende smiley)

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarschuwing geen blog voor kinderen !!!

Even

Het Haga ziekenhuis