Mijn gedachten

Heb je ook wel eens dat gevoel, dat je niet uit één persoon bestaat? Als ik alleen ben en mijn gedachten binnenstebuiten keer, dan lijkt het of ik van binnen met meerdere personen ben. Er is een hoofdgedachte, dat ben ik, maar daar banjeren nog meer soorten Mario's omheen.
Nu ik wat mindful denken oefeningen doe, merk ik dat de hoofdgedachte er heel serieus mee werken wil. Maar al die andere gedachten nemen het niet zo serieus.

Van de week was ik bij de psychologe en liet haar een oefening van de app horen. Zij was dan even mij, dus mijn hoofdgedachte. En ik vertelde al die gedachten van al die andere Mario's, wat die tijdens zo'n oefening roepen en vertellen. Ik zal proberen dat te beschrijven hoe dat er binnen in mijn hoofd aan toe gaat. Ik vertel wat de app zegt en hoe er in mijn hoofd gereageerd wordt.

App: Probeer met gesloten ogen, de omgeving voor je te zien (visualisatie)
Gedachten: Zie jij al wat? Nee, jij wel dan?
App: Beschrijf hoe de kamer of ruimte waar jij je bevindt eruit ziet.
Bureau, computer, kastje. Je vergeet de bureaustoel. Hallo we noemen ze op, maar zien we ze ook? Nee, het is en blijft allemaal zwart. Plots, heel even een beeld van de beer die naast me zit .Ja die was makkelijk, die kennen we al heel wat jaartjes. Sterren!! Sterren? Ja, die app had het over de ruimte. Nee, oen!! De ruimte waar we nu zijn!!
App: Loop in je gedachten de kamer uit en beschrijf wat je allemaal ziet.
De bank. Ik zie geen bank, ik zie alleen maar zwart. De bank is zwart dus zitten we goed. Nee joh sukkel, je moet wel de contouren zien van de bank.
App: Verlaat het huis en ga naar buiten, beschrijf wat je ziet en voelt.
De Hartschelp, het hekje met daarachter het pad. De gangen van de Hartschelp. Hallo!! Ik weet niet of jullie het weten hoor, maar we zijn dwars door twee deuren gelopen!! Huh? Die app had het toch niet over deuren. Lummel, kom jij altijd buiten zonder een deur dan? Voel jij wat? Nee, mijn been slaapt. Ohw shit, we hebben geen schoenen aan. Ah joh, op sokken buiten lopen is best geil. Viespeuk!!
App: Wat voel je? Is het warm of koud, voel je de wind of de zon die op je huid schijnt?
Ik voel niks, jij? Ik geloof dat ik moet plassen. Ohw, houdt dat even op, we zijn met een oefening bezig. Ik voel geen wind, wel een rilling over mijn rug. Ja!! Gelukt!! We voelen wat!!
App: Wat hoor je? Probeer te horen en te beschrijven wat je buiten hoort.
Ik hoor niks. Tjiep, tjiep, tjiep. Wat doe je? Nee joh lul!! Meeuwen doen geen tjiep tjiep tjiep!! Zeur. 
App: Loop nu terug. Hoe voelt je lichaam, je voeten, je benen. Beschrijf wat je voelt.
Nou, ik voel alleen dat ik toch moet plassen. Mijn been slaapt nog. Maak hem wakker dan. Heeft iemand de sleutel bij zich? Waarom? We gaan weer terug naar binnen. Gewoon weer door die deur joh, lukte net ook, hahaha. Sukkels!!
App: Kom terug op de plek waar je zit en open langzaam je ogen. (Ping, einde van de oefening)
Langzaam lul!! Hup, knal meteen je ogen open. Was een lekker uitstapje, volgende keer bij mij thuis. (een hoop gelach en gegier) Alleen de hoofdgedachte baalt, wanneer stoppen die andere gedachten eens? Hij/ik probeer(t) het serieus te doen en vind(t) het hartstikke leuk. Als die anderen maar eens hun klep zouden houden en ook gewoon mee zouden doen.

De psychologe heeft smakelijk zitten lachen om al die gedachten van mij, maar vindt het niet zo heel ernstig om er de sticker "schizofreen" op te plakken. Ik ben nu eenmaal een hele erge denker volgens haar. En hoe verder we in het mindful denken komen, hoe meer alle andere gedachten zullen afnemen.
Ze neemt nu contact op met iemand van de dagbesteding, die cliënten graag begeleidt in mindful denken. Dus krijg ik na elf jaar weigeren, dan eindelijk dagbesteding.

Maar ondanks dat het soms heel druk is in mijn hoofd en al die Mario's hun eigen ideeën door elkaar vertellen, kan het soms ook heel gezellig met ze zijn. Echt alleen ben ik eigenlijk dus nooit.

Volgende keer weer meer...

Laterssss!!!!!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarschuwing geen blog voor kinderen !!!

Even

Het Haga ziekenhuis