Sint Nicolaas laat van zich horen.



Hallo allemaal, zijn jullie heerlijk bezig met pakjesavond? Hoewel mijn hulpsinterklazen en ik het erg druk hebben vanavond, wil ik toch eens vertellen hoe ik het dit jaar vond gaan. Dit jaar kwam ik aan met een heuse stoomtrein. En eerlijk gezegd vind ik dat ook wel wat hebben hoor. Het reist comfortabeler dan met de stoomboot. Voor mij althans, voor de Zwarte Pieten is het lastiger. Ik zeg Zwarte Pieten, maar ik kreeg dit jaar toch een zooitje ongeregeld mee van de NTR. De NTR is een verzamelnaam voor de NOS, Teleac en RVU. De NOS is het bekendst, de Staatsomroep van Nederland. Teleac en RVU waren vroeger vooral bedoeld voor schoolTV. Omdat de omroepen onder leiding van de NOS zijn overgegaan op de zogenaamde roetveegpieten, kreeg ik dus half geschminkte BN-ers mee, die mij dit jaar moesten vergezellen.

We zijn nu al een aantal jaar bezig met al dat geklootviool, clownspieten, stroopwafelpieten, regenboogpieten, kinder- en opapieten. Ik word er stapeldol van. Ieder jaar weer eis ik dat ik gewoon mijn eigen trouwe Zwarte Pieten mee wil nemen, maar ieder jaar weer verzint de NTR wat nieuws en moet ik met het hele zooitje op stap.

Ik kan me nog herinneren in 2011, ik alleen op de stoomboot. Nederland in rep en roer, komen er geen Zwarte Pieten? Natuurlijk kwamen die! In tientallen bootjes en boten kwamen zij naast de stoomboot varen. Geweldig was dat, wat een intocht. helaas begon het jaar erna dat gezeik over Piet zijn kleur. Een zwarte dag in het leven van mijn Zwarte Pieten. En sinds die tijd loop ik elk jaar weer met een zooitje ongeregeld om me heen.
En tot overmaat van ramp, moest na 350 jaar, mijn trouwe schimmel Americo met pensioen. Ik kreeg dit jaar een paard van de NTR. En wat was daarmee aan de hand? Dat was een zwart paard die elke keer wit geverfd moest worden. Nou toen ben ik wel eventjes tekeer gegaan hoor. Eerst moeten de Zwarte Pieten wit en dan dan moet een zwart paard wit!! Ze zijn totaal verknipt daar bij de Staatsomroep!! Ik wil een normale schimmel, geen doe-het-zelf-schilder-paard!! Viel nog mee dat hij niet op nummer geschilderd moest worden.

Maar goed ik ben met dat geverfde paard en dat zooitje ongeregelde BN-ers door het land getrokken. Jaloers kijkend naar talloze hulpsinterklazen die gewone oude vertrouwde Zwarte Pieten om zich heen hadden. En wat mij opviel was dat er zeer weinig winkels meer mooie sinterklaas etalages hadden. Waar is de tijd gebleven dat de Bijenkorf van die prachtige etalages had? Waar zijn de Zwarte Pieten gebleven die zichzelf omhoog trokken aan touwen boven de roltrappen? Oefent de Staatsomroep echt zoveel druk uit, dat zelfs winkels de Zwarte Pieten verbannen? Of voelt iedereen zich zo geïntimideerd door dat kleine groepje wat zo verdrietig wordt door Zwarte Piet? Het moet toch niet gekker worden hier. En waar ik heel chagrijnig van werd, is dat ze Zwarte Piet uit de etalages halen, maar wel weken Black Friday hadden. Noem dat dan ook gewoon Witte vrijdag als Black niet meer mag!!

Soms denk ik, "Bekijk het Nederland, ik kom niet meer!". Maar ja, ik kom voor de kinderen en voor hen die in mij geloven. Maar de lol raakt er wel vanaf.
Hoelang zijn jullie van plan om met dit geleuter door te gaan? Wanneer nemen jullie nou eens een standpunt in? Zeggen jullie, tot hier en niet verder!? Want de lol raakt er bij mij wel echt af hoor. Mijn Zwarte Pieten trekken het ook niet meer.

Ik ben benieuwd of ze volgend jaar wel weer mee mogen of met wat voor zooitje ongeregeld ik dan weer het land in moet.En wie weet ben ik volgend jaar wel aan de beurt, mankeert er van alles en nog niks aan mij. Is mijn mijter te ouderwets, wordt het Grote Boek een Notebook.
Ik zal het wel zien, maar echt zin heb ik er nog niet in.

Fijn pakjesavond vanavond en wellicht tot volgend jaar.
Groeten van Sint Nicolaas.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarschuwing geen blog voor kinderen !!!

Even

Het Haga ziekenhuis