Koningsdag / Koninginnedag

Het is vandaag Koningsdag. Onze koning Willem Alexander is vandaag jarig. Gefeliciteerd!!

Hoewel we al weer een aantal jaartjes Koningsdag vieren, kan ik er nog steeds niet aan wennen. Ik ben opgegroeid met Koninginnedag, niet op zevenentwintig april, maar op dertig april. De verjaardag van de toenmalige koningin Juliana. En toen haar dochter prinses Beatrix in negentientachtig de nieuwe koningin werd, liet zij Koninginnedag op de dertigste april. Zelf is ze op eenendertig januari jarig en dat was in die tijd te koud voor vrijmarkten en andere vrolijke activiteiten.

Vandaag blijf ik lekker thuis, ik houd niet zo van al dat geschuifel, de drukte, hutje bij mutje, die hele mensenmassa bij elkaar. Dat is niet altijd zo geweest, ik heb ook jaren tussen al het feestgedruis ingelopen. Maar ja toen had ik ook meer energie en moed dan tegenwoordig.

Als kind zat ik vaak op Koninginnedag, zoals op vele andere dagen, 's morgens in de wachtruimte bij de dokter. Kleurplaat in mijn hand of een ballon, want Mario had het weer benauwd of er was weer wat anders met hem aan de hand. Dus moest de dokter hem weer eens nakijken en helpen, zodat hij weer een paar dagen verder kon. Voor zover ik me herinner waren die Koninginnedagen meer thuis zitten, naar het defilé op Paleis Soestdijk kijken en met mijn vader en broers naar de kermis op het winkelpleintje.
Op de Koninginnedag dat het wel goed met me ging, gingen we vaak met mijn tante naar de kermis op het Lange Voorhout of met mijn ouders naar de vrijmarkt op de Leyweg, een groter winkelcentrum bij ons in de buurt.

Na mijn operatie toen ik wel weer energie had, toen werden het wel echte Koninginnedagen. Feesten met vrienden tijdens Koninginnenach en heel veel zuipen. Op Koninginnedag de stad in, naar tenten en clubs, die ik hier niet zal benoemen. Heel veel zuipen en met heel veel jongens gestoeid (om het netjes te houden)

Toen ik tweeëntwintig was en in Familiepark Drievliet ging werken, viel mijn allereerste werkdag op Koninginnedag. Ik dacht dat er geen mens zou komen in het park, omdat juist op Koninginnedag zoveel activiteiten in en om de stad te doen waren. Maar dat viel tegen, juist op een dag als Koninginnedag (maar ook Prinsjesdag en andere feestdagen) is het ontiegelijk druk in zo'n park. Alsof iedereen van de vrijmarkten zo doorgelopen was naar Drievliet. Maar het was wel onwijs gezellig. Ik stond die dag bij, wat later een van mijn vaste attracties zou worden, het spookhuis.

De allereerste Koninginnedag hier op het Zeehos viel meteen in het water. We, een groep medebewoners en ik stonden op het punt om naar het dorp te gaan. De televisie stond aan en het bezoek van koningin Beatrix zag er gezellig uit. Het was stralend mooi weer. Totdat... we allemaal zagen hoe een auto door het beeld flitste en zich tegen de Naald in Apeldoorn beukte. Veel gewonden, veel doden. Kippenvel van ontzetting op onze lichamen. Koninginnedag was opeens niet feestelijk meer. Er werden (terecht) heel veel feestelijke evenementen afgezegd. De Koninginnedag met de zwarte rand.

Een jaar later ben ik met een bewoonster van een andere afdeling het dorp in geweest. Ze staat een beestje bekend als chagrijnig, maar die Koninginnedag heb ik een hele andere kant van haar gezien. We hadden het ontzettend leuk gehad. Andere jaren is mijn moeder nog geweest en zijn we naar de vrijmarkt in het dorp geweest.

En toen werd Koninginnedag Koningsdag. Maar ja, mijn energie is ook niet meer wat het geweest is, mijn lichaam werkt ook niet echt meer mee. Dus de zin in de feestelijkheden heeft zich daaraan aangepast. Dus blijf ik lekker thuis, kijk straks naar de jarige en feestende koning op televisie. En vind het dan wel weer welletjes met Koningsdag.

Maar iedereen die zich er vandaag wel in stort, wens ik een hele fijne dag toe. (smiley met kroon en vlaggetje)

Volgende keer weer meer................... Latersss.

Ik zal afsluiten met het liedje dat we vroeger zongen, lalde en brulde, met vrienden in de stad.
Het is op de wijs van All you need is love.

(muzieknootjes) Koninginnedag Tatadadada
Koninginnedag Tatadadada
Koninginnedag dag
Dag koningin (muzieknootjes)

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarschuwing geen blog voor kinderen !!!

Even

Het Haga ziekenhuis