Goede voornemens

En toen was het alweer tweeduizendnegentien. Al voelt het gewoon als weer een nieuwe dag en plak er maar een cijfertje bij. Het had vandaag net zo goed negentienachtentachtig kunnen zijn of zevenduizendhonderdzes, geef er maar een slinger aan. Maar goed een nieuw jaar, een nieuw begin en bij zo'n nieuw begin horen goede voornemens. Meestal zijn dat voornemens waar een mens zich een week lang dapper aan houdt, om het vervolgens weer te laten versloffen om gewoon verder in het oude patroon door te gaan. 

Normaal doe ik ook nooit aan goede voornemens, maar soms wordt je er vrijwillig verplicht toe gedwongen. Dus heb ik een goede voornemen.
Eind december vorig jaar heb ik een gesprek gehad met de beide doktoren hier op het Zeehos. Een gesprek over mijn been en de grote oorzaak, mijn vochthuishouding. En wat ik allemaal doe en vooral helemaal niet doe om die vochthuishouding een beetje netjes te houden. Want ik neem het niet zo nauw met mijn vochtbeperking. Anderhalve liter vocht op een dag, wat ooit voorgeschreven is door de cardioloog uit Rotterdam, wordt door mij regelmatig met nog eens anderhalve liter of meer overschreden. En hoewel mijn mond en mijn geestelijke toestand dat heerlijk vinden, denkt mijn lichaam er heel anders over en laat dat vooral merken door nog al eens wat ledematen op te laten zwellen. Zoals mijn benen. Mijn lichaam denkt ook, "Als jij die bult van je buikbreuk niet begrijpen wilt, misschien ga je het dan begrijpen als ik het vocht eens ergens anders op hoop". Nou wilde ik dat ook niet echt begrijpen, dus kreeg ik een gesprek met onze beide doktoren. Tja, dat is best lastig kan ik je wel vertellen. Want verdedig je goed bedachte argumenten maar eens tegenover twee kundige dames. Dat gaat stukken moeilijker dan tegen de begeleiding.
Dus is na heel wat pushen een goed voornemen om mij toch eens wat beter en serieuzer aan de vochtlijst te gaan houden. Moet ik toch maar eens over al mijn bezwaren en bedachte argumenten heen stappen.

En ik ben nu anderhalve week bezig en het gaat best goed. Ja, logisch, de hele kerst en oud en nieuw was mijn moeder bij me. Dan lukt zo'n lijst prima, hield ik zelfs speling over voor de momenten dat ik het wat moeilijker had. Maar ja, aan alles komt een eind, dus ook aan de feestdagen en moeders ging weer naar huis. Nou dat was te merken aan de lijst, ik ging er met tweehonderdvijftig milliliter overheen. Dik balen dus. Vandaag gaat het tot nu toe nog netjes. Ben gisteren verschrikkelijk boos op mezelf geweest, denk dat dat ook wel helpt. Nu moet ik er weer gewoon mijn weg in vinden. Geen heerlijke Rozer soep meer, dat is meteen tweehonderd milliliter, die beter gespreid kan worden. Halve waterijsjes (van die zakjes van vijftig milliliter), pillen niet meer met een glas vol innemen (of twee glazen) maar met een beetje water. Fijn hoor zo'n goed voornemen. En ja, eigenlijk is het wel fijn, want zelfs na zo'n week zie ik al resultaten. Mijn benen zijn slanker, mijn bult hangt soms slap tegen mijn buik, is veel minder gespannen en stukken soepeler.

Een ander, al dan niet besproken voornemen, is minderen met roken. Nou liep dat wel de spuigaten uit hoor. Met een pakje shag deed ik vaak anderhalve dag tot één dag. Rolde ik soms vijfenzeventig shaggies, die ik lekker weg pafte. Nu rook ik per dag tussen de vijftien en twintig shaggies. Echt merken dat ik meer lucht heb doe ik niet, maar het zal best gezonder zijn dan een pakje shag leeg paffen.

Nu maar hopen dat ik dit alles ook tot eind december vol ga houden.
Als goede voornemen die vast wel gaat versloffen, maar hopelijk toch niet. Heb ik mezelf voorgenomen niet meer te flirten en geen seksuele dingen meer te doen met de mannelijke Zeehosbewoners. Mannen van buiten het Zeehos mag eventueel best, maar geen bewoners van het Zeehos meer, daar heb ik eigenlijk mijn buik wel vol van.

Ik ben benieuwd hoe lang ik alles vol ga houden, al heb ik bij de eerste twee voornemens wel twee stokken achter de deur. (twee doktoren die wel op me letten) Bij de derde wordt het wat moeilijker.

Volgende keer weer meer.......................... Laters!!!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarschuwing geen blog voor kinderen !!!

Even

Het Haga ziekenhuis