Foutje Utopia of met voorbedachte rade ?

En toen maakte Bas een stomme fout, hij stemde de populairste inwoner weg uit Utopia. Hij kon iedereen kiezen, de meest gehate, de grootste roddeltante, de andere oud-inwoner, maar nee hij koos de populairste.
Gaat Bas voor het geld ? Heeft hij het bod van tweeduizend euro van Chipp aangenomen ? Was het hem ingefluisterd door de regie en John de Mol ? Heeft John het zelf zo geregisseerd ? Ik weet het niet, al heb ik wel zo mijn vermoedens.

De teleurstelling in Nederland is wel heel groot en op die teleurstelling volgt natuurlijk de boosheid. De site van Utopia-nieuws en de Facebookpagina van Utopia staan vol boze reacties. Vooral Bas wordt veel verweten, hoewel er ook veel mensen mopperen op John de Mol.
Kaartjes voor Utopiaanse feesten worden geannuleerd omdat Johan er niet meer bij is. Er wordt opgeroepen om de Utopia markten te mijden. De web stream paspoorten worden massaal opgezegd. Iedereen is boos.

het viel me mee dat ik vanmorgen geen nieuwsberichten heb gelezen dat een boze menigte vannacht de loods bestormd had. En toen ik de televisie aanzette niet meteen in een extra nieuwsuitzending viel.

Maar is het stom om de populairste inwoner weg te sturen of is het juist heel tactisch ? Iemand die populair is, is natuurlijk wel een geduchte concurrent. Maar het is in dit geval juist stom, dat juist een oud-inwoner, die al eens Utopiaan van het jaar geworden is, nu degene is die de populairste van nu wegstuurt. Iedere andere bewoner had dit kunnen maken, maar geen oud-inwoners, zij hebben hun kansen al gehad. En dat is juist wat het verhaal zo krom maakt.

Is het stom van John de mol deze aanpak ? In eerste instantie zou ik zeggen "Ja". Maar wie weet wat John ermee wil. Misschien ziet hij zelf wel geen heil meer in "zijn" Utopia. Gebruikt hij de boosheid van de mensen straks als argument om het programma vroegtijdig te laten stoppen. Want als mensen niet meer naar Utopia komen, de kijkcijfers kelderen en de bewoners toch meer uitgeven dan ze verdienen, dan kan de boel op slot en als failliet verklaard worden. Hoeft er geen prijzengeld uitbetaald te worden, dooft het programma als een nachtkaars en verdwijnt het stilletjes van de buis.

Voor mij is Utopia wel afgelopen, nu Johan weg is hoef ik niet meer te kijken. Ik ben niet benieuwd wat secreet Billy wel of niet doet, of Chipp wel of niet iemand naait (is het niet letterlijk dan is het wel figuurlijk), ik ben niet nieuwsgierig wat  Cemal gaat doen. (als hij al wat gaat doen) En Bas en Ivan mogen van mij allebei vandaag al naar huis. Ze hadden niet eens terug hoeven komen.

Ik herkende wel een aantal dingen van mezelf in Johan. Dat recht voor z'n raap, het weglopen bij een discussie. Daarom reageer ik nooit bij die fanpagina's, ik geef liever mijn mening en of je die deelt of niet interesseert me eigenlijk niet. Johan stond ook voor iedereen klaar, zou ik soms ook graag willen afleren.

En deze hele blog lijkt ook op Johan. het gaat niet zoals ik het wil, ik ben het niet eens met de regie van dit verhaal, dat Bas, een oud-inwoner, de populairste van nu wegstuurt. Dus gaat mijn kont tegen de kribbe. Toedeloe en zoek het uit met je zooitje, ik kijk niet meer.

Volgende keer weer meer....


Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarschuwing geen blog voor kinderen !!!

Even

Het Haga ziekenhuis