Een rondje televisie.

Sorry, ik heb het heel druk en als je vraagt waarmee dan heb ik daar geen antwoord op. Ik geef gewoon het weer maar de schuld. (lekker makkelijk) Maar van dat vaker bloggen komt niet echt iets terecht op deze manier.

Vandaag gaan we maar eens een rondje televisie doen. Die ergerlijke, soms ontroerende, strontvervelende, grote plaat die bij menigeen in huis staat of hangt. Vroeger was het nog een enorme kast, tegenwoordig zijn ze zo dun dat de televisie als schilderij kan dienen.

Vroeger keek ik graag televisie. "Als het maar beweegt, dan is het goed." zeiden mijn ouders vaak. Tegenwoordig kijk ik veel minder televisie, vind het een bron van een hoop ergernissen geworden. En dan vooral die ellenlange reclameblokken. Soms zitten ze zo kort op elkaar, vreselijk vind ik dat, ik kan er maar niet aan wennen.
Het Journaal of RTL Nieuws kijk ik zelden meer, het Journaal vind ik ietwat politiek-correct en  het RTL Nieuws vaak te joviaal. En volgens mij vertellen ze er beide maar halve waarheden. Bij het weerbericht valt het me steeds vaker op, dat hoe meer computers ze gebruiken om het weer te "voorspellen". hoe vaker ze er naast zitten. Hart van Nederland kijk ik alleen bij mijn moeder. Ik vind dat Hart van Nederland een soort Jeugdjournaal voor bejaarden. Met veel berichten zonder enige nieuwswaarde en met bedel-achtige items. En waar ik bij hun weerbericht de grootste hekel heb, is aan die Piet Peurisma, sorry, Paulisma. Volgens mij is die man vierentwintig uur dronken.
Wat ik wel kijk, hoewel ik me er meer en meer aan begin te ergeren is Utopia. Ze zijn over ongeveer drie maanden klaar om opgedoekt te worden. Maar zoals het er nu aan toe gaat mag er van mij morgen al een bulldozer doorheen. Billy mag als eerste de poort uit van mij, gevolgd door Ivan en Bas. Ik vind niet dat ex-oud-Utopianen nu recht op een prijs hebben. Billy was zeker de troef van John de Mol, maar tegenwoordig stelt ze als joker geen bal meer voor.
Ik ben geen film kijker, ten eerste door die reclame onderbrekingen en ten tweede omdat het merendeel schiet en geweld films zijn. Kan ik net zo goed naar het Journaal/RTL Nieuws kijken.
Die praatprogramma's  vind ik ook drie keer niks, negen van de tien keer zitten dezelfde gasten aan tafel die eigenlijks niks te zeggen hebben. Wat mij vooral in december opvalt bij de VARA als het Zwarte Pieten gezeur weer begint. Dat Zwarte Piet volgens de VARA niet meer kan, maar er wel bij zowel De Wereld Draait Door als bij Pauw een gekleurde Nederlander aan tafel zit die de Zwarte Piet discussie op scherp moet zetten.. Alsof dat de nieuwe traditie is van de VARA is.

Is er dan niks op die beeldbuis wat me boeit ? Ja hoor, ik keek graag naar Dokter Tinus en nu naar dat Zomer in Zeeland, alleen die reclames hé. En wat ik van kleins af aan heel graag kijk zijn tekenfilmpjes. Gumball en Darwin op Cartoon Network. Ketnet, de jeugdzender van België, met de oude serie W817. Ik kijk ook graag naar de Nederlandstalige kookprogramma's op 24Kitchen. Ik begrijp wel een beetje Engels en zou het misschien ook best kunnen spreken, alleen haat ik Engels en weiger ik het te verstaan en te spreken. In het begin vond ik die Jamie Oliver best leuk om te zien, hij zag er goed uit. Maar ik ben op hem uitgekeken, het mooie is er denk ik af. En ik vind het irritant om tijdens het kijken maar op de ondertiteling te letten om te zien wat hij nou eigenlijk zegt. En waarom hebben Nederlandse televisiemakers bedacht dat we Belgen moeten ondertitelen ? Zo onduidelijk praten zij toch niet. Vond het als tiener leuk om naar het BRT Journaal te kijken, hadden overvallers in Nederland iemand doodgeschoten, hadden ze hem in België neergekogeld.

En ik mis iets op televisie, iets dat vroeger zo vertrouwd en gewoon was. In deze vierentwintiguurs maatschappij heb je de hele dag en nacht televisie. Maar vroeger hadden we nog het testbeeld. Met die vreselijk irritante piep, maar je wist dat na die piep de klok zou komen en dat dan bijna de uitzending zou beginnen. Soms verlang ik nog wel naar die tijd van vroeger met alleen Nederland 1 en Nederland 2. Tegenwoordig kijk ik 's nacht als ik niet slapen kan, naar oude afleveringen van Bassie en Adriaan op 24Telekids. vroeger moest je gewoon in bed blijven en op de televisie was toch niks, ja het testbeeld.
Daarom geniet ik tegenwoordig zo van het programma Groeten uit 19xx, waarin bekende Nederlanders teruggaan naar de tijd dat ze twaalf jaar waren. Dan zie je de spullen die in die tijd werden gebruikt. De eerste computers, de Gameboy's, het eten wat we toen aten. Wat we toen keken op televisie.
Die quiz van Linda de Mol over de jaren negentig, kan even niet op de naam van het programma komen, vond ik ook heerlijk om te zien. En bij zulke programma's neem ik de reclameblokken dan maar voor lief. Ze staan dan voor het contrast van vroeger en nu.

Was vroeger alles beter ? Geen idee, maar de televisie wel vind ik. Dan denk ik aan die goeie oude Showbizzquiz, Hamelen, Pipo, Sterrenslag, de 1 2 3 show, Medisch Centrum West, Zeg eens Aaaa en ga maar door. Heerlijk en dat allemaal zonder onderbreking van welke reclamespot dan ook. Want door die reclameblokken eet ik uit verveling meer, drink ik meer (limonade) en irriteer ik me meer en meer aan die goede oude vriend de televisie.

Volgende keer weer meer.......

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarschuwing geen blog voor kinderen !!!

Even

Het Haga ziekenhuis