Een nieuw jaar, een nieuw begin.

Het nieuwe jaar is weer begonnen. Ik vind zo'n begin soms best moeilijk. Al die allerbeste wensen die uitgesproken worden. Ik vind ze zo hol, zo leeg. "Ik wens je een gezond nieuwjaar." Wat bedoel je met gezond ? Kanker is doodsoorzaak nummer één, je krijgt het overal van, vele mensen zijn aan de chemo en hebben bestraling, dan wordt ze een gezond nieuwjaar gewenst. Hier op het Zeehos ook, hoezo gezond ?? Dat ze dit jaar maar allemaal blij uit hun rolstoelen mogen stappen en zich weer gewoon kunnen uiten d.m.v spraak ? Ik blijf het een loze wens vinden, zit niks realistisch aan. Wens zieke mensen dan een dragelijk nieuwjaar of zo, dat ze de kracht mogen hebben om hun ziekte te (ver)dragen. Of wens gewoon niks, het is nieuwjaar en klaar.

En dan al die voornemens, ook zo'n chliche, lijnen en stoppen met roken (aangemoedigd door het KWF), de twee meest gehoorde voornemens. Mensen nemen duur een abonnementje  op de sportschool, trainen twee weken hard. De derde week komt de klad erin, Week vier gaat voorbij en aan het einde van het jaar hebben ze zich scheel betaald aan een sportschool waar ze twee weken de binnenkant van hebben gezien. Want ja, opzeggen van zo'n abonnement wordt vaak vergeten. En de lijners zitten weer heerlijk allerlei liflafjes weg te douwen om hun gemoedsrust te stillen dat ze ooit nog eens gaan lijnen.
Kilo's pleisters, pillen en meer anti-, voorkom- en rookontmoedigende rotzooi wordt gekocht en na drie weken vechten tegen hunkering en ergernis aan al die ongein "medicatie" die toch niet werkt, wordt er weer gewoon stevig doorgerookt.
Kortom, voornemens kunnen we ook wel schrappen volgend jaar.

Nou zijn er ook wel voornemens die haalbaar kunnen zijn. Een enkeling lijnt echt of stopt echt met roken. Maar ook andere voornemens kunnen echt lukken, zolang we er maar tijd voor maken en er achter blijven staan. Ikzelf wil wat regelmatiger gaan bloggen in het nieuwe jaar. Met of zonder onderwerp, gewoon bloggen en zien wat er uit mijn vingertjes komt. Ik wil ook een beetje meer aan mezelf denken en niet steeds aan anderen. Ik cijfer mezelf te vaak weg en daar mag best verandering in komen. Anderen passen zich maar wat meer aan mij aan, dan andersom. Lijkt me een goed plan. Al heb ik dat plan al jaren en komt er vaak geen zak van terecht. Maar het is een nieuw jaar dus ik begin gewoon weer opnieuw. Ik ga niet stoppen met roken, al wil ik wel minderen. Ben ooit gestopt en toen weer met drie shaggies per dag weer begonnen. Nu rook ik er wel meer dan vijftien, dus ik wil terug naar acht of zo. Ik wil ook weer meer op mijn vocht gaan letten en op het zout en wellicht iets meer gaan bewegen. Maar niet alles tegelijkertijd hoor, dat lijkt me vreselijk. We hebben twaalf maanden, dus elke maand iets nieuws erbij. (ik hoor enkele lezers al denken, "Dat wordt dus niks bij jou Mario" misschien hebben ze gelijk, of bewijs ik dit jaar het tegendeel)

Een nieuw jaar, een nieuw begin, dus stap één is gezet, de eerste blog is er. Elke week eentje moet toch wel lukken denk ik.
Dus tot volgende week bij een nieuwe blog. (knipogende smiley)

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarschuwing geen blog voor kinderen !!!

Even

Het Haga ziekenhuis