Waar is de travestiet gebleven ?

Vroeger dacht ik dat de letters LBHT voor Lesbienne, Bi-seksueel, Homo en Travestiet stonden. Maar het blijkt dat die letter "T" voor Transgender staat. Waardoor bij mij dan meteen de vraag opkomt "Waar is de travestiet gebleven?" Of is tegenwoordig iedere travestiet meteen ook een transgender ? Maar wil iedere travestiet dan ook echt iemand van het andere geslacht worden ? Volgens mij niet, als ik terug denk aan tante Bets en tante Siem vroeger in het park.

Tante Bets en Tante Siem waren twee "dames" van rond en/of in de zeventig, die geregeld samen in het park kwamen om te klessebessen met de (zoals zij het noemde) "wilde jongens".  In het dagelijkse leven waren het twee mannen die gescheiden van elkaar in een bejaardenflat woonden. Alleen zo nu en dan vonden ze het heerlijk om zich als vrouw te kleden en zich ook zo te gedragen. Allebei in zo'n bloemetjes jurk, keurig opgemaakt, pantykousen en een bijpassend hoedje en tasje. Tante Bets was de meest spraakzame van de twee, tante Siem was meer het luisterende type. In het begin vond ik het maar raar die twee verkleedde mannen. Ook al deden ze hun best om vrouwelijk te praten en te klinken, toch kon je duidelijk horen dat het mannen waren. Maar als ik eenmaal bij ze zat en met ze praatte, vergat ik dat het mannen waren. Waren het echt twee oude tantes. Ik heb weleens gevraagd of ze altijd al vrouw wilden zijn, Tante Siem soms wel, maar tante Bets moest er niet aan denken. Zij wilde haar "muizenfluitje" niet missen. Maar ze vond het wel heerlijk om bij tijd en wijle vrouw te zijn.

Terwijl ik zo schrijf en denk aan die twee mensen, denk ik dat tante Siem wel onder de noemer Transgender zo zijn gevallen. Alleen was het in "haar" tijd niet zo gewoon om over te praten. Laat staan dat je je liet opereren en van geslacht zou wisselen.
Voor tante Bets was het kleden als een vrouw meer een vlucht uit de dagelijkse sleur. Lekker even iemand anders zijn, weglopen van alles door een ander te worden. Ik vond ze steeds meer bijzondere mensen worden, tot op een dag ze niet meer kwamen. Later hoorde ik dat tante Siem overleden was en Tante Bets naar een andere stad was verhuisd, dichter bij de kinderen en kleinkinderen.

Maar toch vraag ik me nu nog af waar de travestiet is gebleven. Tijdens mijn werkzaamheden in het pretpark was er een jongen die met de "Travestietenshow" met Robert ten Brink heeft meegedaan. Ik kende (zag) hem ook vaak in een club waar ik vroeger kwam. Hij heeft die show zelfs gewonnen. Miss Travestie. Bij die club hadden ze zelfs travestie avonden.

En nu, nu hoor of zie je eigenlijk niks meer over travestieten. Bestaan ze nog of zouden ze nu allemaal onder de noemer Transgender vallen ? Maar willen ze dan ook echt allemaal een geslachtsverandering ondergaan ? Of zou er toch nog ergens een travestiet bestaan die het net als tante Bets zalig vindt om te vluchten uit de sleur en om even helemaal iemand anders te zijn ?

Zelf heb ik de behoefte om mij te kleden als vrouw nooit gehad. Ja, misschien als gekkigheid op een feestje, maar dat vind ik niet onder de noemer Travestiet vallen. Hoewel, ik mag niet liegen, één keer heb ik serieus overwogen om als vrouw verder te gaan. Dat kwam door de cardiologe die mij vroeg wat ik dan zou willen dat zij met mijn bult moesten doen. Toen heb ik geantwoord dat ze hem naar boven moesten verplaatsen en er twee mooie borsten van moesten maken, dat ik dan een leuke wijde jurk aan zou trekken en voortaan verder als vrouw door zou gaan. De cardiologe was pisbeledigd, de begeleidster die mee was, lag in een deuk van het lachen en ik zat de cardiologe bloedserieus aan te kijken. Natuurlijk werd ook deze wens afgekeurd en zei de cardiologe er bij dat ze nog nooit zoiets stoms gehoord had.

Maar goed, mochten jullie nog een travestiet kennen of weten dat ze nog bestaan, meldt dat dan even. Ik kan me niet voorstellen dat een groep zomaar opeens verdwijnt.

Volgende keer weer meer....... (knipogende en zwaaiende smiley)

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarschuwing geen blog voor kinderen !!!

Even

Het Haga ziekenhuis