Huisdier



Dit was mijn poes Micky. Was, want ze leeft al een paar jaar niet meer. Ik had Micky van mijn broer gekregen, omdat zijn vrouw zwanger was en niet goed meer tegen de poes kon. Dus kwam ze bij mij in huis. Een lief beest met een eigen willetje, maar ook een gezellige knuffelpoes. Ze sliep altijd op het voeteneind van mijn bed als ik in bed lag. We waren altijd samen.

Tot de dag dat ik ging verhuizen naar het Zeehos. Ze mocht niet mee want huisdieren zijn niet toegestaan op het Raamwerk. Als extra argument werd er gezegd dat het moeilijk was een poes te houden op het Herriehuis, waar ik tijdelijk kwam te wonen. Nou zat er best wel wat in dat argument want het waren kleine kamertjes, waar ik er drie van in gebruik kreeg. En zo'n poes zwervend door de gang, met rondrijdende rolstoelen, was niet echt bevorderlijk voor dat beest. Dus ging Micky bij mijn moeder wonen.
Na een half jaar kreeg ik mijn huidige woning op de Penhoorn en vroeg of de poes nu wel bij me mocht komen wonen. Maar nee, huisdieren zijn nog altijd niet toegestaan en ondanks gesprekken met het hoofd "Wonen", bleef het antwoord nee.

Er is zelfs een PDF-bestand van het Raamwerk waar het huisdierenbeleid in beschreven staat bij punt elf.

file:///C:/Users/moppe/Downloads/algemene%20huisregels%20clienten%20Het%20Raamwerk%20(1).pdf

Ondanks de regel dat huisdieren niet zijn toegestaan, heb ik wel een zangvogel gehad. Maar ook daar zaten eisen aan verbonden vanuit het Raamwerk. De cliënt (ik dus) moet ten alle tijden zelf voor het dier kunnen zorgen. Begeleiding maakt geen kooien of kommen (ingeval van vissen, schildpad) schoon. Ook bij ziekte van de cliënt, moet deze zelf voor hulp zorgen die het dier kan verzorgen.
Nou was de vogel best gezellig en zong hij vrolijk zijn liedjes, toch is een vogel, vergeleken bij een kat/poes, niet erg knuffelbaar.
En juist dat knuffelgehalte wil ik heel graag in huis hebben.

Ik vraag me af op wat voor manier een hartpatiënt een hulphond kan hebben, dan zou ik er misschien eentje kunnen aanvragen. Alleen het nadeel van een hond is dat die uitgelaten moet worden. Ik noem het zelf een nadeel, maar het zou ook een voordeel kunnen zijn. Want dan moet ik toch naar buiten, kom ik in contact met anderen. Maar met de komende maanden in het vooruitzicht en de regen van de afgelopen dagen, lijkt me het echt wel een nadeel. Ik denk dat ik met dit weer een behoorlijke pleuritis op loop, ook niet echt bevorderlijk voor mijn hart. Nee, doe dan maar een poes, die kan gewoon op de kattenbak. Lekker saampjes lui liggen hangen in een stoel en kijken naar de regen die langs de ramen naar beneden stroomt.

Maar helaas zal het wel een droom blijven. Bij iedere aanvraag wordt er wel weer een nieuw argument aangebracht waarom het niet mag.
Eigenlijk zouden wij ook een zorgboerderij moeten hebben, zoals in Noordwijkerhout. Volgens mij wil elke cliënt wel een dier om te knuffelen hebben. Dat bewijst zo'n mini boerderij op een zomerfeest elke keer weer.

Als compensatie zit mijn bank vol knuffelbeesten. Ze knuffelen dan wel niet uit zichzelf, maar ik kan ze aanhalen wanneer ik wil en er is altijd iemand thuis die op me wacht, als ik thuis kom.

Volgende keer weer meer............ Laterssssssssss !!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarschuwing geen blog voor kinderen !!!

Even

Het Haga ziekenhuis