Rommel

Wat een enorme rommel staat er eigenlijk onder de adresbalk op de computer. De "Google app store", terwijl de meeste spelletjes voor op je mobiel bedoeld zijn. Dan "Aanbevolen websites", alles in het Engels en er staat eigenlijk niks bijzonders bij. Dan een map "Geïmporteerd uit Internet Explorer", een map waar ik heel veel oude rommel heb verwijderd omdat de meeste sites allang niet meer bestaan. Dan een map die ik best vaak gebruik, "Blogger: Mario's blog". Dan komt er een link naar Google zelf, Joost mag weten waarom, want die staat al op mijn bureaublad en in mijn werkbalk. Dan een link naar "Old Lego instructions", een pagina die ik ook best vaak gebruik om modellen na te maken met Lego Digital Designer. Dan een link naar de KPN voor het resetten van de interactieve televisie, die heb ik zo nu en dan nodig om mijn moeder te helpen als ze weer eens per ongeluk verkeerde knopjes heeft ingedrukt. Hetzelfde geldt voor de volgende link naar KPN, de gebruiksaanwijzing van de huistelefoon voor het vast bellen.  Terwijl ik typ zit ik de volgende link te bekijken en heb die meteen verwijderd, die kan Facebook sluiten. Beetje vreemd vind ik, daar heb je het rode kruisje voor of je logt gewoon uit. En door het verwijderen van die link komt er weer een nieuwe link tevoorschijn, de link naar een voorbeeldenpagina van Lego, voor het bouwen van dozen uit Lego Friends.

Soms vraag ik me wel eens af hoeveel rommel er in de computer staat die je eigenlijk totaal niet meer nodig hebt. Neem je mailbox, dan verwijder je er mail in en dan staat er ergens nog een keuze om je verwijderde mail daadwerkelijk te verwijderen. Denk ik dat ik mijn mailbox lekker heb opgeruimd, heeft de computer de rommel weer ergens opgeslagen zodat ik het daadwerkelijk mag verwijderen. En wie weet waar die computer het dan weer opslaat. Als de prullenbak ook zo werkt dan denk ik dat, als ik zijn alsnog bewaar map vind, ik me doodschrik als ik daar daadwerkelijk alle rommel van mag weggooien.

En ja, er zijn opruimprogramma's genoeg die je hele computer verschonen. En er waren ooit gratis diensten bij. Maar tegenwoordig moet je voor alles betalen, dus staat de computer vol met gratis, niet echt werkende programma's. Weer extra rommel waar je niks aanhebt. Of oude spellen die niet meer gespeeld worden en waarvan je denkt dat ze echt verwijderd zijn, dan zie ik tijdens het scannen met mijn anti virus, namen voorbij komen, waarvan ik denk "Die hoorden toch bij dat spel?"

Hoeveel nutteloze informatie bewaart een computer eigenlijk? Hoeveel foutjes en fouten slaat zo'n computer iedere keer weer op bij een nieuwe update?
Als zo'n computerkast een echt bedrijf zou zijn, waar echt mensen werken, dan zou ik er best eens een kijkje in willen nemen wat ze daar zoal doen.

Volgende keer weer meer... latersssssssssss!!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarschuwing geen blog voor kinderen !!!

Even

Het Haga ziekenhuis