Het zeur seizoen is weer begonnen !!

Het zeur seizoen is weer begonnen !! De voor- en tegenstanders halen hun argumenten weer van stal en maken zich op voor de strijd. En waar gaan we weer gezellig over zeuren dit seizoen ? Juist, de feestdagen komen er weer aan.

Het eerste feest wat nadert is Halloween, overgewaaid uit Amerika, dat gevierd wordt rond Allerzielen. In kleine dorpen en stadjes wordt nog vastgehouden aan Sinter Maarten, maar Halloween heeft hem in de grote steden en pretparken verdreven. Een griezelig feest vol dode enge wezens, verklede kinderen en een hoop snoep. Wat valt er over Halloween te zeuren ? Nou ja, laten we het eens over het in standhouden van "onze" tradities. We hebben ons mond vol dat "onze tradities moeten blijven bestaan. Maar zonder slag of stoot hebben we Sinter maarten omgeruild voor Halloween. Nou heb ik zelf geen idee wat de traditie van Sinter Maarten eigenlijk was, alleen dat de kinderen langs de deuren gingen, een liedje zongen en snoep kregen. En laten dat ze dat met Halloween nou ook doen. Alleen het liedje is komen te vervallen. Maar ja, ik hoor ook niet bij de voor- of tegenstanders. Eerlijk gezegd vind ik dat Halloween helemaal niet leuk.
Maar de echte Katwijker is fel tegen Halloween. Halloween is een onchristelijk feest. Wie vereerd er nu doden, versiert zijn huis met Satanische versieringen ? Halloween druist in tegen de wetten  in de Bijbel, tegen de wetten van God. Als goed gelovige weet je dat je niet dood gaat, maar verder leeft in de Hemel en ooit zelfs op de Nieuwe Wereld, al is dat pas als alle voorspellingen uit de Bijbel zich voltrokken hebben. En de mensen die niet geloven ? Nou die dolen echt niet rond na hun dood op Aarde hoor, die branden tot de eeuwige eeuwigheid in de poel des Verderfs.
Mooi laat het zeuren maar beginnen, de voorstanders van Halloween, de mensen die niet geloven en de groep christenen die tegen zijn.

Gelukkig komt niet gauw daarna onze andere heilige vriend, Sint Nicolaas. Het gezeur over zijn hulpjes is eigenlijk allang begonnen. Denk maar aan het proces tegen de "blokkeerfriezen". Donker getint staat weer fel tegenover zeer licht getint. En zeer licht getint heeft weer de mond vol over het in standhouden van "onze" tradities. En de NTR heeft bekend gemaakt dat het hulpje van Sint Nicolaas, dit jaar roetvegen heeft.
Roetveeg Piet, tja, wat zal ik er van zeggen ? Ergens vind ik dit de domste oplossing. De donker getinte groep is tegen Zwarte Piet, een heel zwart gezicht mag niet. Maar zwarte vegen mogen wel. Ik vind dat raar, dan denk ik "Ik ben vegetariĆ«r, maar een kippenpootje is soms wel lekker".  Of, "Ik ben tegen een kermis, maar een draaimolen in mijn tuin staat wel gezellig". En wat nou als ik een donker getinte vader zou zijn en mijn zoontje wil Roetveeg Piet worden. Dan geef ik hem een paar roetvegen en wie zie ik voor me ?? Zwarte Piet !! En die wilde we juist niet. Nee, daar is echt over nagedacht.  Ik blijf het echt ontzettend dom vinden dat de tegenstanders van Zwarte Piet, niet meteen het hele sprookje van Sint Nicolaas hebben aangepakt en er iets nieuws en vrolijks voor iedereen van hebben gemaakt. Nu zeuren we eigenlijk al jaren of Zwarte Piet wel of niet racistisch is. Dus ook over dat gezeur gaan we vast nog veel horen.

En daarna begint het kleinschalige huiselijke gezeur, wie nodigen we wel en wanneer uit met Kerstmis ? Want tante Sien praat al jaren niet meer met ome Dirk, dus die kunnen we niet bij elkaar zetten. Moet oom Gijs twee dagen komen, want hij praat wel met tante Sien, maar ook met ome Dirk en wat doen we met de vier oma's ? Want zo'n gescheiden gezin, daar zullen de kinderen vast wel meerdere oma's van hebben. Gek eigenlijk dat er nooit gezeurd wordt over opa's. Als ze het op televisie over de kerst hebben, dan hoor je altijd de vraag, "Wat doen we dit jaar met oma /".  Kennelijk is de opa bij televisie gezinnen allang gestorven. Ik heb voor mezelf een zeur puntje gevonden, "Wat doen we met opa dit jaar met kerst ?". Ga ik sociaal media daarmee lastig vallen, elke keer als er dan kerst en oma valt, gooi ik de vraag over opa erin.

Dan komt het gezeur weer over vuurwerk. Wel of niet op gezamenlijke punten afsteken, wel of niet verbieden, wel of geen verbod op zware knallers ?

En dan is het gelukkig weer januari. Nou ja, gelukkig. Dan begint mijn gezeur eigenlijk weer. Wel of niet mijn verjaardag vieren, wel of niet erkennen dat ik oud(er) word ?

Het hele jaar hoor ik dat ik een zeikerd ben, een zeur, een zemelaar. Het hele jaar schijn ik overal over te zeuren. Maar juist dat ene seizoen dat het schijnt te mogen, wat eigenlijk een traditie begint te worden, juist aan dat seizoen heb k een vreselijke hekel. Ik denk dat ik me maar niet met al het traditionele gezeur ga bezig houden. Komt alleen maar meer gezeur van.

Maar ben jij iemand die zich er vol overgave en veel plezier tussenin werpt, dan wens ik je een heel fijn seizoen toe. Maak er iets moois van.

Volgende keer weer meer..... Laters..

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarschuwing geen blog voor kinderen !!!

Even

Het Haga ziekenhuis