Zal ik ooit eens winnen in een droom ?

Zal ik ooit eens winnen in een droom ? Dat vraag ik me wel eens af. Ik droom veel en vaak en een hoop dromen kan ik onthouden. Zelfs dromen van jaren geleden. Maar als ik droom, of dat nu een mooie droom is of een nachtmerrie, ik ben altijd wel op de vlucht of ik faal weer eens ergens mee. Ik ben altijd weer de ondergeschikte of ik zit in situaties waarin ik mezelf of anderen moet redden. Ik heb maar heel weinig dromen waarin dat allemaal niet hoeft. Helaas kwamen die dromen toen ik jonger was vaker voor dan tegenwoordig.

Volgens het gezegde en het lied van Marco Borsato zijn de meeste dromen bedrog. Volgens anderen hebben dromen een betekenis en volgens de wetenschap zijn dromen verwerkingen van wat je overdag beleeft hebt. Ik zou graag eens willen weten wat mijn dromen dan betekenen of waarom ik ze steeds droom als ze toch bedrog zijn. En als de dromen verwerkingen zijn van wat overdag is gebeurt, dan zouden ze toch wel wat rustiger moeten zijn. Zoveel gebeurt er nou ook weer niet overdag in mijn leventje.

Vannacht was het ook weer raak. Ik heb wat gerend en ben wat gevlucht om telkens weer de moordenaar tegen het lijf te lopen die slechte dingen met me van plan was. Dan denk ik, "Waar slaat zo'n droom nou op ?" Als ik dan bozig wakker word, boos op mezelf dat ik me in de droom niet verweerd heb, dan heeft mijn fantasie genoeg manieren om zo'n man tegen te houden, desnoods zelf om te leggen. Maar in een droom lijkt die fantasie niet in mijn eigen voordeel mee te werken. Alsof de fantasie zich dan tegen me keert.
Droom ik over mannen dan ben ik of de slaaf of ze wijzen me keihard af. Of ik mag ze opwarmen en doen ze het leukste met een ander. Ik het wakkere leven gaat het niet meer met mannen en dan wijzen ze me nota bene in mijn eigen droom ook nog eens keihard af. Nou, lekker dan. Zo'n droom kan toch wel eens een echte droom zijn en me alles voorschotelen waar ik behoefte aan heb ? Zo'n droom kan me toch ook wel eens de held laten zijn ? Maar blijkbaar is dat dus niet zo. Zou het misschien wel kunnen, maar ik heb geen idee hoe.

Net als dat mensen zeggen dat je zelf in kunt grijpen in een droom, zelf de droom zou kunnen sturen. Dan stuur ik vast niet goed, want echt beter wordt zo'n droom niet als ik me ermee ga bemoeien. Als ik me er al mee kan bemoeien. Als ik slaaf ben of op de vlucht of mensen moet redden, dan heb ik echt geen tijd om te denken "Verhip ik kan mijn eigen droom sturen !! Laat ik er eens een andere wending aan geven."

Soms verlang ik terug naar dromen van vroeger, waarin ik zelf vliegen kon of zweefde in het oneindige heelal. (of waarin ik er zelf met mijn mond bij kon)  Maar dat droom ik niet zo vaak meer. Mijn dromen zijn alleen maar jachtig en ze lijken ook meer en meer verwarder te worden. Soms kan ik er in de droom zelf geen touw meer aan vast knopen waar het nu eigenlijk om draait. Misschien moet ik wel in dromentherapie of zou zoiets niet bestaan ? Misschien ligt het wel aan het weer of de seizoenen of toch aan mijn gemoedstoestand. Geen idee, maar soms vind ik het knap vervelend worden. Heb ik in mijn wakkere leven het slaafse en onderdanige al aardig los gelaten, blijf ik in mijn dromen er maar mee bezig. Geen idee wat zo'n droom betekend. Ik weet alleen dat mijn naam Mario van Marcus afgeleid zou zijn en dat dat iets als slaaf zou betekenen. Maar geen idee of dromen zichzelf naar betekenissen van namen sturen.

Jammer genoeg hebben we geen medicijnman (of vrouw) hier op het Zeehos, anders zou ik daar eens heen kunnen gaan. Wie weet wat voor totempaal dansje hij/zij heeft om de dromen te keren en ze me eens zouden laten winnen, heersen of vrij laten zijn.

Ben benieuwd wat de nacht weer brengen gaat, als Klaas Vaak nog bestaat, hoop ik dat hij eens een witte paraplu bij mijn hoofdeinde zet. En niet zo'n grijs, wit, zwart gekleurde die van die rare dromen brengt.

Maar mocht je als lezer iets herkennen, dromendokter zijn of wat niet meer, dan mag je me best raad geven hoor. (knipogende smiley)

Volgende keer weer meer........

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarschuwing geen blog voor kinderen !!!

Even

Het Haga ziekenhuis