Sport op televisie

Bij de titel alleen al zijn er vast vrienden die schrikken van me, want ze weten dat ik eigenlijk helemaal niet van sport houd. Persoonlijk mag er van mij veel minder sport uitgezonden worden op de televisie, maar ik maak in deze blog eens even een uitzondering.

Om mij heen ken ik veel mensen en vrienden die sport heel erg kunnen waarderen. Een hoop van die mensen beoefenen zelf een sport. En ze kijken er maar wat graag naar op de televisie. Zowel de publieke omroep als de commerciële omroepen besteden ook veel zendtijd aan sport. Voetbal is vaak te zien en schaatsen, maar ook darten en op de speciale sportzenders zijn er ook meer sporten te zien.

Het WK voetbal voor de mannen was een drama, ze mochten niet eens mee doen. Maar de sportfans stortte zich massaal op de voetballende leeuwinnen. Elke wedstrijd werd uitgezonden, iedereen aan de buis gekluisterd en zelfs de huldiging was live op de televisie te zien. Zodra er maar een schaatswedstrijd is, is deze wel op de televisie te zien. Al moet de hele programmering omgegooid worden, voor sport wordt er ruimte gemaakt. De Olympische Spelen, zowel de zomerspelen als de winterspelen worden uren achter elkaar uitgezonden. Dat willen de sport liefhebbende  Nederlanders graag.

Maar om de twee jaar blijkt weer dat sportliefhebbers niet alles willen zien. Ze willen best de zomerspelen zien en ook de winterspelen, maar wel van de gewone gezonde mens. De Paralympics schijnt ze niet te interesseren. De NOS gooit niet de programmering om en zendt niet vierentwintig uur uit als de Paralympics er zijn. Ze zouden wel gek wezen daar om aan het Nederlandse publiek te laten zien wat voor prestaties gehandicapte sporters verrichten. Stel dat we met z'n allen gehandicapte mensen als gewoon gaan zien. Dat we ze ook live op de buis gaan inhalen en huldigen. Nee, daar moet je toch niet aan denken. Dat moet je echt niet willen toch ?

En toch vraag ik me af, willen de sportliefhebbers deze mensen niet zien of mogen ze ze niet zien ? Is er binnen de omroepen door de jaren heen iets ingeslopen en vastgeroest met de gedachte van vroeger dat je gehandicapten ver van de gewone mensen moet houden ? Net als dat het Zeehos vroeger een eigen terrein was met een hek eromheen en nu volledig ge-re-ïntegreerd  is omdat er nu heel veel "normale" mensen tussen de gehandicapten zijn komen wonen. Al die sportliefhebbers zijn toch ook van de dames voetballers gaan houden toen de mannen het lieten afweten, dan kunnen ze toch ook van de gehandicapte sporters gaan leren houden ?!

Wordt wakker NOS !! En al die andere omroepen ook !! Volgende keer gewoon uitzenden die Paralympics, net zoveel en vaak als de gewone Olympische Spelen. Ik weet bijna zeker dat jullie net zoveel kijkers trekken. (misschien zelfs meer omdat de gehandicapte sportliefhebbers zich gewaardeerd gaan voelen) Dat de kijkcijfertjes, waar jullie zo op geilen, echt niet tegen zullen vallen.

Dan beloof ik dat ik in die periode niet zal mopperen omdat er alweer sport op de televisie is. (knipogende smiley)

Eigenlijk vind ik het gewoon belachelijk dat zelfs de televisie gehandicapten in een hoekje neerzet als vreemd dus daar kijken we maar niet naar.

Hopelijk wordt ook dat eens anders.
Volgende keer weer meer.................

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarschuwing geen blog voor kinderen !!!

Even

Het Haga ziekenhuis