Rookvrije generatie

Je kent vast wel die reclame dat speeltuinen rookvrij moeten worden. Het anti-rook-gezemel van het KWF, de Hartstichting en het Longfonds. Hoewel ik al dat gezemel over niet-roken strontvervelend vind, kan ik me best voorstellen dat roken in bepaalde gebieden niet erg prettig is. Zo moeten ook wachtrijen in attractieparken rookvrij worden. Nou heb ik zelf twee seizoenen in een attractiepark gewerkt, dus ik weet hoe frustrerend het is om elke dag weer je attractie peuken vrij te moeten maken. En in een speeltuin niet mogen roken, daar kan ik me ook wat bij voorstellen. Die kleine peuters steken echt alles in hun mondjes, dus ook uitgetrapte peuken.

Ik vraag me alleen af wat ze nou precies met een rookvrije generatie bedoelen. Oké, je mag niet meer roken in de speeltuin. Maar is zo'n kind dan echt rookvrij ? Gejaagd Nederland brengt echt niet even gauw een kind naar de speeltuin met de fiets, nee dan wordt het algauw de scooter, brommer of auto. Die laten ook behoorlijk wat rook achter bij zo'n speeltuin. Dat ademt een kind ook in, dus daar gaat je leuze "rookvrije generatie". Plus al die vliegtuigen die over vliegen en behoorlijk wat rook uitblazen, echt lekker voor de longetjes van een kind. En ook al die rook bevat meer dan zeventig stoffen die kanker veroorzaken. Daar moeten we de ouders wel voor waarschuwen vind ik. Dus ik stel voor om op scooters, brommers, auto's en vliegtuigen voortaan ook gruwelijke plaatjes te plakken die op het gevaar van inademing van die rook wijzen. Of van die slagzinnen als "Uitlaatgassen van vliegtuigen veroorzaken mond- en keelkanker"  of  "Uitlaatgas van een brommer veroorzaakt impotentie".

Natuurlijk maken het KWF, de Hartstichting en het Longfonds zich helemaal niet druk om al die uitlaatgassen, die zemelen alleen over de rokers en die moeten allemaal stoppen. Het is uit den boze dat een kind volwassenen zien roken. Dus waar ze het enigszins kunnen verbieden, zullen ze het verbieden, althans proberen te verbieden. Het maakt al die fondsen ook geen reet uit dat kinderen zien dat volwassenen drinken. Dat is allemaal heel gewoon. Een gezellig wijntje bij de tv, een biertje bij de voetbal, zuipen in het café, glazen alcohol tijdens een verjaardag, normaler kan het niet. Niemand die er ook maar over nadenkt of een kind ook gaat drinken door het zien dat volwassenen drinken. Ja de anti-alcohol-fondsen, maar die laten zich zelden tot nooit horen. Alleen dat domme 18nix dan. En zelfs dat slaat de plank helemaal mis, want kinderen van zestien drinken ook alcohol, misschien omdat het zo gewoon is.

Hoewel ik best een goede kant zie aan het niet roken in wachtrijen en bij speeltuinen, vind ik het ook een zwaar irritant gezemel. Nederland begint meer en meer een betuttel land te worden. Dit mag niet want, dat kan niet omdat en het liefst wordt het allemaal opgelegd door de overheid. Alsof mensen zelf niet meer kunnen bepalen wat wel of niet goed is voor hun kinderen en voor zichzelf. Soms vraag ik me af waar al die fondsen zich eigenlijk mee bemoeien. Hebben ze niks beters te doen ?

En al zouden we allemaal stoppen met roken, wordt Nederland daar dan zoveel gezonder van ? Lijkt mij niet als ik zo kijk wat een rotzooi er elke dag weer de atmosfeer wordt ingeschoten. Wat bedrijven elke dag weer uitstoten aan dikke rookwalmen. En hoe zit het met de schatkist ? Daar zullen we dan ook algauw de bodem van zien. Want wie en hoe moet de staatskas dan gespekt worden als ze al die accijnzen mislopen ?

Mijn conclusie is dus beste KWF, Hartstichting en Longfonds, schrijf die rookvrije generatie maar op jullie buikjes. Betuttel niet zo, ga andere en wel nuttige dingen  doen en laat ons zelf beslissen wat we wel of niet goed vinden. Daar hebben we jullie helemaal niet voor nodig.

Volgende keer weer meer van hetzelfde gezemel (tong uitstekende smiley)


Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarschuwing geen blog voor kinderen !!!

Even

Het Haga ziekenhuis