Mongolen.

Van de titel schrik je eigenlijk al, zo van "O, jee, wat gaat Mario nu weer doen ?" Nou we gaan het hebben over mongolen omdat het al een tijdje in mijn hoofd speelt. Ergens begin ik me knap te ergeren aan al dat geroep "Die mongolen dit...", "Die mongolen zijn..." en ga zo maar door. Hier op het Zeehos heb je verschillende niveau's. We zijn allemaal lichamelijk beperkt, maar sommigen hebben daar ook een verstandelijke achterstand bij. Vaak is dat bij de geboorte al ontstaan door zuurstof gebrek in de hersenen. Triest, maar het is niet anders. Die mensen kunnen er zelf niks aan doen, maar de hogere niveau's willen daar nog wel eens op neerkijken.

Toen ik hier negen jaar geleden kwam wonen moest ik enorm wennen aan al die verschillende niveau's. Ik vond sommige bewoners eng en raar en noemde ze ook mongolen. Maar door de jaren heen ben ik ze gaan leren kennen en heb beter naar ze gekeken en dan blijkt dat de niveauverschillen eigenlijk niet zoveel verschillen. Want de mensen die ik het hardst als mongolen heb gebombardeerd, blijken eigenlijk mensen te zijn die qua verstand en niveau gelijk of soms hoger zijn dan ik.  En dat is de reden dat ik (vaker dan ik al deed) iedereen benader als een gelijke. En moet ik een of meerdere treetjes lager, dan pas ik me daar op aan. Niet dat dat altijd lukt en ik heb er soms ook geen zin in, maar over het algemeen gaat het best aardig. En toch zie je heel vaak in oudere blogs dat ik heel hard geschopt heb tegen het eeuwige "aanpassen aan de lagere niveau's" en heel soms heb ik daar nog moeite mee en schop ik er tegen. Vooral als er iets feestelijks wordt georganiseerd en ik het gevoel heb dat het meer voor de andere niveau's is dan voor mezelf.

Ergens mis ik soms het praten en gek doen met gelijken. En dat komt eigenlijk doordat een hoop bewoners slecht praten of helemaal niet of zijn blijven hangen op een bepaalde leeftijd en heel kinderlijk overkomen. Ik zou best eens een goed gesprek willen hebben in plaats van dat eeuwige seks gepraat aan de Rozerbar. Ik weet ik doe er graag aan mee, het is en blijft een leuk onderwerp, maar een keer een gewoon gesprek zou ook leuk zijn. Maar ja het Zeehoswereldje is nu eenmaal klein en ze hebben allemaal maar een grote behoefte, dus die seks krijgen we echt niet uit de Rozer (smiley)

En ook dat slecht praten en zelfs helemaal niet, het alleen maar kunnen uitstoten van klanken, maakt dat die bewoners vaak als mongolen worden gezien. En het jammere vind ik, dat er een aantal bewoners met hoog niveau zich niet kunnen en willen aanpassen aan die mensen. Terwijl als je echt met ze zit en luistert (met behulp van een spraakcomputer) naar wat ze te vertellen hebben, het niveauverschil er eigenlijk niet is. Dat ze geen mongolen zijn, maar volwaardige mensen zoals wij zelf. Ik zie steeds vaker dat juist de mensen die het hardst schreeuwen dat het allemaal mongolen zijn hier, zelf de grootste zijn. Juist doordat ze zich niet aan willen passen, dat ze er niet de moeite voor nemen en zichzelf hoger dan de rest plaatsen. Van die kapsones trutjes.

En nogmaals, ik wil mezelf echt niet op een voetstuk plaatsen, ook ik roep vaak genoeg nog dat het mongolen zijn. Heb vaak nog de neiging tegen de niveauverschillen aan te trappen. Maar ik ben wel gaan leren dat ik me aan kan passen, neem ook vaak de tijd om met die mensen te praten en ze als gelijke te zien.
Vaak noem ik juist de mensen die ik totaal niet mag mongolen omdat ik er simpelweg geen ander woord voor weet. (of bedenken wil)

En vaak hoop ik nog steeds dat de echte Mongolen in Mongoliƫ in opstand komen. Dat ze het racistisch vinden hoe wij met hun naam omspringen. Wanneer staat de Mongolische Sylvana Simons eens op ? I have a dream... ban het woord mongool uit het Nederlandse taalgebruik !! (smiley)

Volgende keer weer meer..... 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarschuwing geen blog voor kinderen !!!

Even

Het Haga ziekenhuis