Zondag

Als ik met een dag van de week een haat-liefdeverhouding heb dan is het wel met de zondag. Vaak vind ik hem de langste en saaiste dag van de week. Nooit wil ik echt wat, maar op zondag wil ik dan vaak weer een heleboel. Maar dat gaat dan niet, want de zondag is een rustdag en op een rustdag zijn hier in Katwijk alle winkels gesloten. En misschien is dat juist het punt bij mij. Doordat ik weet dat alle winkels gesloten zijn, heb ik een gevoel van beperkingsvrijheid. Door de weeks kan ik, als ik zou willen, alle kanten op, maar op zondag wordt er een kant geblokkeerd. En ik ga nu eenmaal graag over grenzen en lijnen heen, maar helaas gaat dat bij deze grens en lijn niet. Ze gaan echt niet open voor het geval Mario op het idee komt dat hij wat wil gaan doen.

Maar er zijn ook van die luier, sluimer, hang zondagen. Lekker niks en alles op z'n elfendertigst. Uit bed komen wanneer ik wil en er weer in gaan als ik zin heb, al is het midden op de dag. De wasmand weer leegmaken, de wasmachine en de droger doen het meeste werk. Een hele morgen en/of middag achter de computer spelletjes spelen of Legobouwwerken ontwerpen. Heerlijk, niks moet en (bijna) alles mag. Het enige stukje verplichting, zo voelt het soms maar niet altijd, is eten in de Rozer. In het weekend kook ik zelden want ik weet dat de meiden van de Rozer altijd wel iets lekker hebben gemaakt.

Vanmiddag heb ik wel even wat staan kledderen (zoals ik mijn kookkunsten zelf noem) Van de beetjes overgebleven groenten heb ik twee potjes zoet-zuur gemaakt. Van komkommer, paprika en radijs. Denk dat door de radijs het sap wat roze is geworden, dus het is nu een gay-zoet-zuur. (smiley met de regenboogvlag)

De zondag, eigenlijk een religieuze dag, maar past dat nog wel in deze tijd ? (dat vraag ik me opeens zo af) Tradities moeten veranderen omdat mensen uit andere landen het vervelend vinden en niet gewend zijn. Of ze nemen er aanstoot aan. Kan de zondagse rustdag dan nog wel, nu we een multiculturele samenleving hebben. Eigenlijk komt die vraag steeds weer bij me op, misschien ook omdat ik me dus beperkt voel in de mogelijkheden als ik wat zou willen gaan doen. Want wat  andere mensen er van zouden vinden, daar ben ik als ik eerlijk ben niet echt in geïnteresseerd. Maar het is wel handig om het vraagstuk juist op die andere mensen te schuiven. (ja, ik ben erg, ik weet het, is ook niet mijn beste kant. Soms probeer ik mijn leven te beteren, maar helaas, het is makkelijker om in het oude vertrouwde patroon terug te vallen, dan nieuwe stappen te ondernemen.)

Wow, ook nog gebiecht op zondag (geschrokken kijkende smiley)
Voor het helemaal te erg wordt brei ik er maar een eindje aan.

Vandaag is dus zo'n luier, hang zondag, met een vleugje baldadigheid. (zullen ze blij mee zijn in de Rozer vanmiddag) (nee schuddende smiley)

Volgende keer weer een nieuwe blog, hopelijk eentje met meer diepgang.


 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarschuwing geen blog voor kinderen !!!

Even

Het Haga ziekenhuis