De trieste kant van de Efteling

De magische wereld van de Efteling kent ook een trieste kant. Persoonlijk was die me nooit echt opgevallen tot ik ik schrijnende berichten las op Facebook. De Efteling blijkt niet al te rolstoelvriendelijk te zijn. Dat mensen die niet uit hun rolstoel kunnen, niet in Droomvlucht mogen wist ik, maar dat ook andere attracties niet of nauwelijks toegankelijk zijn heb ik nooit geweten. Hoewel ik me als kind altijd heb geƫrgerd aan het bordje bij het kasteel van Doornroosje, daar stond op "Bent u invalide of slecht ter been, dan kunt u hier om het kasteeltje heen". Zag je weer niks van het beroemdste slapende meisje.

Met enige hulp van Google zie ik dat er meer attracties niet door rolstoelgebruikers bezocht kunnen worden, zoals Villa Volta en de Polka Marina en andere attracties. Dat de monorail in het Lavenlaar niet toegankelijk is, is wel denkbaar, omdat je die zelf moet voort fietsen. En zoals Facebook mij dus liet zien is het nieuwe Sprookjes Kasteel der Fantasieƫn Symbolica ook niet tot nauwelijks toegankelijk.

De Efteling schijnt bezig te zijn met nieuwe "spelregels" voor mensen met een beperking (ik houd het zelf even bij rolstoelgebruikers) Ik ga ze niet uitleggen dat doet deze link wel:
https://www.efteling.com/nl/park/informatie/bezoekers-met-een-handicap

Natuurlijk begrijp ik best dat de Efteling moet denken aan de veiligheid van de bezoekers in de attracties, we zouden ze het alleen maar kwalijk nemen als ze het niet zouden doen. Maar ik vind het meer dan jammer dat het dan weer de gehandicapten zijn die er de dupe van zijn. Het idee dat je met een soort "bewijs van echt-gehandicapt-zijn" moet aantonen dat je niet voor Jan Lul in een rolstoel zit. Als gehandicapte moet je je hele leven maar overal voor laten keuren om te bewijzen dat je je echt niet aanstelt of de boel oplicht, dat je echt wel iets mankeert. Dat je echt niet kunt werken om in de Wajong te komen of te blijven, dat je echt recht hebt op taxivergoeding, dat je... ga zo maar door en nu moet je ook nog eens bewijzen in een attractie/sprookjespark dat je echt niet in een gewone wachtrij kunt wachten en een speciale (of anders dan normale) behandeling moet hebben om een attractie te betreden en te verlaten.

En dan te bedenken dat de Efteling groot geworden is JUIST door gehandicapten. Zonder gehandicapten waren er geen trollen, kabouters, dwaallichten en andere wezens, was het sprookjesboek niet zo dik als dat ze nu is. Als ze in vroeger tijden gewoon voor mensen met een handicap gezorgd hadden en niet het bos in hadden gestuurd, omdat ze als kinderen van de Duivel werden gezien had de Efteling niet eens bestaan.
Ik heb me altijd enigszins trots gevoeld in de Efteling, alsof de sprookjes ook een deel van mij lieten zien. Maar na zo eens al die verhalen gelezen te hebben, hoe (in mijn ogen) ondankbaar de Efteling met gehandicapten omgaat, wankelt er wel iets aan die trots.

Natuurlijk, veiligheid gaat voorop, daarna hoort je publiek te komen maar tegenwoordig staat geld op de tweede plaats. Maar als je dan toch met miljoenen aan het smijten bent voor een waanzinnige attractie, denk dan ook eens aan de nazaten van de grondleggers van je park en zorg dat er ook voldoende ruimte en toegang is voor het gehandicapte publiek.

Als jullie nu eens zouden beginnen door de trap naar het kasteel van Doornroosje rolstoelvriendelijk te maken (glooiende helling, niet te steil dat ze met een noodgang terug rijden) dan maken jullie al een mooi beginnetje. Kan dat nare bordje ook opgegeten worden door Holle Bolle Gijs.

Dat een bericht op Facebook me zo bezig kan houden zeg. Heb er een poos nog behoorlijk de pest in van gekregen ook. Fijn dat ik kan bloggen. Mocht je na het lezen van mijn blog ook de pest in hebben, dan raad ik je aan ook te gaan bloggen of vloggen, dat is moderner.

Ik ben mijn frustratie kwijt (knipogende smiley)

Volgende keer weer meer.

Reacties

  1. Misschien moet de Efteling maar "Gehandicapten Dagen" in gaan voeren. Extra personeel bij alle attracties om de mensen in en uit te helpen stappen. Weten ze dat er enkel mensen met een beperking in de attracties zitten, altijd handig bij eventuele calamiteiten. Kunnen ze hun evacuatie regels daarop aanpassen. En mochten er dan toch ook niet-gehandicapte mensen komen, dan moeten die dat aantonen met een bewijs van "ik-mankeer-echt-niks-pas", die ze na een strenge keuring door een arts pas krijgen. Draaien we de (belachelijke) wereld eens een keer om.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Waarschuwing geen blog voor kinderen !!!

Even

Het Haga ziekenhuis