Kerstgebedel

Het is weer bijna Kerstmis en het gebedel begint weer. Je kan de tv rond etenstijd beter uitlaten want je wordt weer doodziek van alle bedelfilmpjes. Afrikaanse vrouwen met hoofdpijn, hongerige kindertjes die naar obesitas verlangen, zielige diertjes die nodig opvang nodig hebben of goede verzorging omdat ze anders kreupel geslagen worden en ga zo maar door. Allemaal van die geldkloppers die willen inspelen op dat Kerstgevoel van "Liever geven dan krijgen of nemen"

Vanavond gaat dat glazen Huis weer beginnen en gaat (gestoord) Nederland weer heel veel geld inzamelen voor onder de poep zittend Afrika.
U merkt het al, ik heb helemaal niks met deze bedelacties. Ik vind Afrika ook een bodemloze put waar we jaar in en jaar uit maar in blijven storten en waar niks veranderd. Toen ik vijf jaar was moest ik mijn bord al leeg eten omdat de arme kindertjes in Afrika honger hadden. Nu ben ik drieƫnveertig en hebben ze nog honger. Oke andere kindjes dan, omdat die kindertjes van toen ik vijf was allang verhongerd zijn.

Wat ook ieder jaar weer terug keert, en zeker in deze tijd van bezuinigingen en economische crisis, is het geroep dat we niet al ons geld naar het buitenland moeten storten, maar moeten besteden in ons eigen land. "Eigen volk eerst" dat motto. Maar ondertussen mieteren ook die grote schreeuwers bij elke bedelactie miljoenen euro's naar dat oh zo gehate buitenland.
We mopperen en schreeuwen over alles, we willen alles uitbannen en ondertussen vullen we elke uitgestoken hand of collectebus. Doen we dat om onze ziel te redden ? Ons geweten te sussen ? Proberen we zo een plekje in de Hemel te kopen ?

Kunnen we niet beter de natuur zijn beloop laten gaan en zien of Afrika het ook redt zonder onze hulp ? Dat de ijsbeer uitsterft ligt ook niemand wakker van, dus waarom wel als het continent Afrika uitsterft ? Of zullen we Kerst ook gewoon eens vieren zonder al dat gebedel en gewoon wat geven als we er behoefte aanhebben en niet onder die zachte dwang van het "Heilige moeten, want het is Kerst".
Een mooi Kerstmis zou voor mij een Kerstmis zijn zonder al die filmpjes en al die televisieacties vol gebedel. Ik vind het ergerlijke tv en het verpest mijn Kerstgevoel.

Ben benieuwd hoeveel geld ze nu weer ophalen en weggooien en wat voor auto die directeur van het Rode Kruis volgend jaar gaat kopen.

Fijne inzameling voor als je mee helpt bedelen.
Volgende keer weer meer..................... Latersssssssss.

Reacties

  1. Ik ben het helemaal met je eens wat betreft onze vernieuwde (en zelf opgelegde!!) aflaatbrieven. Maar daar waar vroeger de kerk zei dat het een verplichtte daad was en we geld aan de kerk moesten dokken voor 'onze zonden', zeggen we nu tegen onszelf dat wij het 'zo goed hebben', en twee zinnen er na zeggen we dat wij aan de bedel zijn door de Euro / Griekenland / Italiƫ / Spanje. Ik heb geen enkel probleem met wat geld geven aan die zieke afrikanen, maar het probleem is dat het geld dan gegeven wordt aan een directeur die acht keer modaal verdient, en ze dan nog steeds meer geld uitgeven aan marketing dan aan daadwerkelijk waar ze geld voor vragen.

    Als je iets goeds wilt doen, als je het mij vraagt is het niet het geld, maar de mensen die het fout doen... (wat doe jij als je opeens 20 miljoen in je handen gestopt krijgt?)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja laten we dat Glazen Huis in zo'n uitgehongerd dorp zetten in Afrika en ze daar het opgehaalde geld in brood en water eens uit laten delen. Dat zou bevredigender overkomen dan alleen dat geld inzamelen en dat je daarna niet meer ziet of hoort wat er mee gedaan wordt. Dat je mag raden of het wel of niet in het nieuwe huis of derde huis van de directie van het Rode Kruis gestoken is.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Waarschuwing geen blog voor kinderen !!!

Even

Het Haga ziekenhuis