Van Zwarte Piet tot SchoorsteenMiep

Het is weer hommeles in Nederland. Voor- en tegenstanders vallen weer over elkaar heen, de beschuldigingen vliegen van links naar rechts en recht door het midden. En dat terwijl de Goedheiligman en zijn Zwarte kornuiten nog niet eens in de vele havens die Nederland telt , zijn aangekomen. 
Tijden veranderen, was het sinterklaasfeest eerst nog gezellig met z'n allen bij elkaar, is het nu een tijd van haat en nijd. En dat allemaal omdat Zwarte Piet een andere vorm moet gaan krijgen. 

Nou vind ik zelf dat er aan het feest zoals het was, niks mis is, maar er zijn mensen die er heel anders over denken. Dat die mensen dat vinden is hun goed recht, alleen heb ik eigenlijk nooit een echt goede reden gehoord waarom ze er zo fel op tegen zijn. Ik word alleen maar boos als ik het geschreeuw over racisme hoor, als er een geschiedenis aan vast wordt geplakt waar geen mens ooit aan gedacht heeft bij de sinterklaas intocht. Ik heb nooit iemand blij horen roepen "Kijk daar komt de Sint met zijn slaven !!" Maar dan krijg je als tegen woord, "En die knecht die staat te lachen dan?" Een knecht is toch geen slaaf, of heeft boer Teun slaven in dienst ? Knechten zijn gewoon werknemers denk ik dan. De Sint is de werkgever en de Zwarte Pieten de werknemers. 

Hoewel, werknemers. Er was ooit een tijd dat de Pieten stoute kinderen waren die meegenomen waren in de zak naar Spanje. Kinderen die niet braaf en zoet waren, maar kattenkwaad uithaalde. Die werden in Spanje opgeleid tot werkknecht van de Sint. En kinderen die wel zoet waren, maar die zo nu en dan toch van het goede pad afraakten, die kregen met de roe en een zakje zout op de koop toe. Waarom zout weet ik eigenlijk niet, ik denk om de stoepen ijsvrij te maken, want het vroor nog wel eens in december. 

Als mensen roepen dat het pijn doet om voor Zwarte Piet uitgemaakt te worden, dan begrijp ik dat best. Alleen denk ik er dan meteen bij dat ze niet zo kleinzerig moeten doen. Gehandicapten worden bijna dagelijks voor mongool, debiel etc. uitgemaakt en die maken daar eigenlijk niet zo'n stampij over. Stap er overheen en bedenk dat de roeper zieliger is dan jij die het aan moet horen. 
Maar helaas, zei roepen "zwarte" dus de kleur van die zwarte moet veranderen. Op zo'n moment hoop ik dan dat de echte Mongolen, ergens in MongoliĆ«, eens opstaan en over racisme beginnen, zodat het woord mongool ook niet meer gebruikt mag worden tegen gehandicapten en mensen die anders overkomen dan wat normaal Nederland als normaal acht. 

Dus nu wordt Zwarte Piet, SchoorsteenPiet. Niet meer pikzwart (dit woord mag eigenlijk ook niet meer vanwege racisme over het geslachtsorgaan van donker gekleurde mannen) maar wit met roetvegen of donker getint met witte vegen. Wat meteen de naam Piet (geen idee waar die naam ooit vandaan is gekomen) ook meteen overbodig is geworden. Het zou net zo goed een SchoorsteenHenk, SchoorsteenKarel of zelfs een SchoorsteenMiep kunnen zijn. 

"Sinterklaasje kom maar niet binnen samen met SchoorsteenMiep, want in dit huis heerst griep". De liedjes kloppen dan algauw ook van geen kant meer.  Ofwel het hele sprookje kan de prullenbak in. 

Dus lief nederland wees wijs, kruip gezellig bij elkaar, laat het sinterklaasverhaal los en verzin een neuw feest. Zijn we volgend jaar van dit hele gedonder af. Of hak de knoop door, verman je en houdt het gewoon bij het oude. 

Veel vecht en discussie plezier de komende tijd, ik doe er niet meer aan mee. 

Volgende keer weer meer. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarschuwing geen blog voor kinderen !!!

Even

Het Haga ziekenhuis