Mijn gedichtenboek

Ik was een week bij mijn moeder en toen kwam tijdens dingetjes opzoeken en opruimen mijn gedichtenboek tevoorschijn. Ik heb ergens tussen mijn zestiende en drieëntwintigste zoveel gedichten geschreven, dat we (moeders en ik) het idee kregen om die eens te bundelen en in een eigen boek zouden laten plaatsen. We hadden iemand gevonden die het tegen een mooie prijs wilde doen en zo zijn er vijf exemplaren, ingebonden en met verharde kaft, gemaakt. Drie zijn bij tantes van me en die van mijn moeder en mij heb ik nu hier bij me thuis. De boeken zijn dus iets meer dan twintig jaar oud en die van mijn moeder, daar laten bladzijden los. Best jammer eigenlijk, want het zijn mooie boeken.

Nu heb ik bedacht dat ik best, bij gebrek aan inspiratie om te bloggen, of gewoonweg omdat ik geen zin heb om weer over het Zeehos en/of de Rozer te zemelen, eens wat gedichten uit dat boek kan plaatsen. Ik heb de gedichten eens doorgelezen en sommigen passen zelfs nu nog bij me, alsof ik ze gisteren geschreven heb.

Het genre verschilt heel erg, ik heb hele mooie gedichten, gedichten over de (homoseksuele)liefde, over het toiletgebruik, hele grove, over mijn ziek-zijn, vakantie en over het geloof. Echt van alles wat, ook hele domme gedichtjes die eigenlijk nergens op slaan. En er staat zelfs een sprookje in, dat ik zelf bewerkt heb. De moderne (in deze tijd misschien alweer ouderwetse) versie van Roodkapje, die als drugkoerier in de armen loopt van Agent de Wolf. Maar ook enkele gedichten die ik op de lagere school geschreven heb. Helaas hebben we er nooit aan gedacht een datum bij de gedichten te zetten, wel altijd mijn handtekening, omdat het dan beschermt zou zijn door auteursrechten ofzo.
Ik ben er wel eens mee naar uitgeverijen geweest, die vonden het wel leuk, maar niet leuk genoeg om er serieus iets mee te doen. Er waren teveel mensen die gedichten schreven (beetje in de "Candellight" periode) dus echt een markt was er niet voor.En echt verder mijn best gedaan om er iets professioneels mee te doen heb ik ook niet. Ik heb een keer naar Sesamstraat geschreven, met wat gedichten voor kleuters, om die voor te lezen aan Pino, Tommie en Ieniemienie, maar die lieten weten dat ze alleen met "echte" schrijvers werkten. Ik kon het wel proberen bij een kinderblad, maar dat vond ik zelf niks. Ik wil meteen bekend en niet tree voor tree de ladder op hoor.

Het idee om soms eens een of meerdere gedichten te plaatsen is best leuk, alleen reist dan weer de vraag, met welke ik zal starten. Zal ik er meteen een hele grove ingooien ? Omdat jullie me tegenwoordig als (beroeps)zeikerd kennen of juist een hele lieve. Een zweverige of eentje over het geloof waarin God de Hel schept of de dinosaurus redt.
Of zal ik gewoon beginnen met het allereerste gedicht in het boek ?

Wat wil ik ?

Ik wil, ik wil...wat wil ik eigenlijk ?
Ik heb alles al als ik zo om me heen kijk.
Maar wat zou ik nou dolgraag willen ?
Vanaf een bergtop keihard gillen.
Trouwen in een kerk, toegezongen door een koor,
De Bruid in een stralend witte jurk, dat stel ik me zo voor.
In het Shetland Ponypark Slagharen rijden op de monorail.
Of ik bedien het Reuzenrad, de Looping Star of weet ik al niet zo veel.
Ik wil zingen met de vogels in het bos
En er met jongens vrijen, lekker rollebollen op het mos.
Fikkie stokken in een leegstaand flat,
Scheten laten op het toilet.
Ik zou op de televisie een grote show willen presenteren
Of een groot orkest willen dirigeren.
Speelgoed uitdelen bij Intertoy's of Bart Smit.
In de top 40 staan, met mijn grootste hit.
Mijn gedichten verkopen in een prachtig boek.
De ware liefde vinden die ik nog altijd zoek.
Ik wil ook graag rijden of de bus en op de tram,
Dan verdien ik mijn eigen boterham.
Ik wil gezondheid voor mijn ouders, waarvan ik heel veel hou
En die ik ooit verrassen willen zou,
Met bloemen en de mededeling dat ik om ze geef.....

En dat ik nog altijd dankbaar ben, dat ik met ze leef.

Mario.

Volgende keer weer meer, een blog of nog een gedicht.
Latersssssssssssssssss !!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarschuwing geen blog voor kinderen !!!

Even

Het Haga ziekenhuis