Kleuren voor.........

Waarschuwing: Deze blog kan kwetsend zijn, al is dat totaal niet de bedoeling !!

Jullie hebben er vast wel eens over gehoord of jullie doen het vast ook, "Kleuren voor volwassenen". Hele kleurboeken worden vol priegelige lijnen, vormen, beestjes, huisjes en ga zo maar door, worden door menig volwassenen ingekleurd. Meestal door dames, al zijn er ook mannen die er mee bezig zijn.

Zelf heb ik ook zo'n kleurboek en ben al een half jaar aan een en hetzelfde plaatje bezig. Mij ontspant het niet en dat schijnt het wel te moeten doen. Mijn moeder heeft het virus wel te pakken en heeft al vele platen vol gekleurd. Om mij heen en soms zelfs op Facebook zie en hoor ik dat mensen er mee bezig zijn.

Nu komt er af en toe een jongedame bij mij in huis, (ik heb beloofd haar naam niet te noemen of te omschrijven wie zij zou kunnen zijn, dus daar houd ik mij aan) die het leuk vindt om af en toe in mijn kleurboek te kleuren. Zij kleurt, zoals zij dat zelf noemt, erg autistisch. En omdat ik overal de draak mee steek en wij samen soms erg melig zijn, hebben we een aantal nieuwe varianten bedacht onder de noemer "Kleuren voor...."

Kleuren voor autisten.
We nemen een kleurplaat met enkel van die kleine hartjes/ Je hebt erbij die willen graag alleen de lichte/heldere kleuren. Alles moet pietje-precies en ook echt binnen de lijntjes, anders is de kleurplaat al bij voorbaat verpest. Je hebt er ook die willen op elke lijn een geel hartje. Maar die mogen elkaar natuurlijk niet raken en zo gaat het dan ook met de daarop volgende kleuren. Zo'n kleurplaat wordt dan vanzelf zo'n Sudoku puzzel. Ik zou er de zenuwen van krijgen, maar dat ontspant ze joh. Je hebt er ook bij die kleuren maar wat, maar als je heel goed kijkt dan komt er in de tekening een hele andere tekening. Een heel gezicht van bijvoorbeeld groene hartjes of een vaas met bloemen. Joost mag weten hoe ze het voor elkaar krijgen, maar ze doen het maar even.

Kleuren voor spasten.
Mensen die spastich  zijn dus. Nou zijn er een aantal soorten spasme's.
*De gespannen spasme, dus verkrampte spieren. Voor die mensen is een kleurplaat met een klein hartje wel voldoende. Of juist een heel groot hart zodat je kan zien tot hoever ze hun armen kunnen strekken.
*De uitschietende spasten. Mensen die dus wilde bewegingen maken, omdat ze geen controle over hun spieren hebben. Voor die mensen nemen we een kleurplaat met een klein hartje en mogen ze het vlak eromheen inkleuren. Het is dus een hele kunst om het kleine hartje niet te raken.
*De slappe spasten, Mensen die dus moeite hebben om hun arm op te tillen, omdat ze de kracht niet hebben hem hoog te houden. Voor die mensen hebben we gewoon een wit leeg vel en een kwast verf. Spatten met spasten. Kijken hoe hoog de kwast kan komen en dan zien wat voor afdruk de kwast gemaakt heeft.

Kleuren voor atheïsten.
Dat is makkelijk, gewoon plaatjes van de hemel en die zo mooi mogelijk inkleuren, zonder dingen erbij te tekenen of dingen weg te moffelen omdat het waarschijnlijk toch niet bestaat.

Kleuren voor blinden.
Dat wordt alweer wat moeilijker. Een kleurplaat in reliëf. Dan moeten we eerst uitvinden welk reliëf de kleuren hebben, zodat ze ook verschillende kleuren kunnen gebruiken. Ik weet niet of een blinde het verschil voelt tussen rood en geel. Zien is dan toch makkelijker.

Kleuren voor kleurenblinden.
Dat is alweer wat makkelijker. Dan krijg je zo'n genummerde kleurplaat en staat erbij welk nummer welke kleur moet krijgen of de kleur die op de bedoelde kleur lijkt. Dus twaalf moet groen worden en anders blauw. De tekening wordt wel zodanig aangepast dat het geheel zowel met groen als met blauw een leuke prent vormt. Of je nu op het gras staat te springen of de zee in duikt, de prent blijft leuk.

En voordat mensen denken "Maar Mario, je steekt nu overal de draak mee". zal ik ook mijn vorm van ontspannend kleuren onthullen.

Kleuren voor seksisten. (noem ik het dan maar)
Op de computer plaatjes van naakte mannen (mag ook vrouwen als je dat leuker vindt) met het "Paint-programma" als het ware aankleden. Soms streepje voor streepje, enkele ruimte tussen de streepjes openhoudend voor een mooi effect, hele broeken, truien, kousen en schoenen maken. Nee, wees gerust ik zal er geen voorbeeld bij voegen. Maar ook dat ontspant.

Heb je nu zelf ook ideeën voor het thema "Kleuren voor...." laat dat dan gerust weten.

Tot een volgende blog...... laterssss !!!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarschuwing geen blog voor kinderen !!!

Even

Het Haga ziekenhuis